Aardbeien waren in 2022 circa 3% goedkoper voor klanten. De sector moet zich aanpassen aan die druk op de keten, stelt The Greenery.
Dat aardbeien niet bijdragen aan de inflatie in Nederland is niet per se goed nieuws, stelde Steven Martina, topman van The Greenery. Hij zei dat woensdag 11 januari op de Aardbeiendag in Den Bosch. Dit betekent namelijk dat het niet is gelukt om de kostenstijgingen door te berekenen. Hij reageerde daarmee op marktonderzoek van GroentenFruit Huis.
Marktanalist van GroentenFruit Huis Wilco van den Berg stelde dat betaalbaarheid voor consumenten een factor is voor consumptiegroei. Puur vanuit consumenten bezien kan dat helpen de ruimte op de markt te vergroten, Met name in de nazomer daalt de consumptie van aardbeien in Nederland. Van den Berg liet zien dat het volume verkochte aardbeien over heel 2022 zo’n 2% steeg bij een 3% lagere prijs.
Druk op de aardbeienketen
Martina wees juist op de effecten in de keten van die gedaalde consumentenprijs. “De impact van de druk op het rendement was in 2022 goed voelbaar. De hele keten had met kostenstijgingen te maken. Dat maakt de toekomst van jaarrond telen uitdagend, maar niet onmogelijk.”
Volgens Martina is een hogere consumentenprijs niet zo erg. Het effect van de aardbeienprijs is namelijk niet zo groot op de aangeschafte volumes. Dat effect wordt ook wel prijselasticiteit genoemd en is verschillend voor de soorten fruit. Waar de consumptie van appels prijsgevoelig is, worden kersen vrijwel altijd gekocht bij elke prijs. Aardbeien neigen eerder naar de kersen, zo liet hij zien.
Aardbeiensector moet zich aanpassen
Martina ziet ontwikkelingen in de teelt om de kosten te verlagen. Dat is niet genoeg. Hij schetste een toekomst voor aardbeientelers met nieuwe rassen, duurzame teelt, robotisering en automatisering. Met de exclusieve rassen Arabella en Inspire heeft de afzetorganisatie daarvoor troeven in handen.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie maakt schaalvergroting mogelijk door een gestandaardiseerde teelt. Martina: ”Dat kan dan ook op grotere schaal. De kennis en kunde van telers zijn belangrijk om met de bouwers van deze systemen samen te werken en waarde te pakken.”
Deze teeltvorm is niet per se goedkoper, maar kan wel helpen gerichter waarde na te streven door continu een juiste kwaliteit na te streven. “Als we kwaliteit weten weg te zetten, ben ik ervan overtuigd dat we de groei in de markt kunnen opvangen.”
Nieuwe overeenkomst The Greenery en Jumbo
The Greenery, marktleider in aardbeien, sloot eind vorig jaar met supermarktketen Jumbo een nieuwe overeenkomst als exclusieve leverancier. Deze samenwerking moet ertoe leiden dat ‘waarde op zoveel mogelijk plekken in de keten terecht komen, zodat ook telers kunnen door blijven investeren’. Het aantal verzoeken voor deze samenwerkingsvorm stijgt, signaleerde Martina.