Doorgaan naar artikel

The Greenery continu in gesprekken over bundeling en deling

The Greenery onderzoekt actief de mogelijkheden van consolidatie van aanbod of deling van infrastructuur. Daarvoor voert het continu gesprekken met andere partijen.

Dat stelt de afzetorganisatie uit Barendrecht, die een groter belang hecht aan bundeling en efficiëntiewinst. Dat is nodig omdat aan de inkoopkant schaalvergroting optreedt en de concurrentie verscherpt. “Zoals ook in november aangegeven is The Greenery zich bewust van de ontwikkelingen op het gebied van consolidatie. Zowel aan de kant van vraag als aanbod. We zijn hierbij continu in gesprek met relevante partijen om de mogelijkheden van bundeling op het gebied van daghandel en retailvraag te verkennen”, zo stelt de afzetorganisatie.

Deling infrastructuur

De gesprekken gaan niet alleen over bundeling, maar ook efficiëntieverbetering. “Ook het gesprek met concullega-partijen schromen we hierbij niet om te kijken of we samen kunnen optrekken voor aanbodbundeling, verminderen concurrentie, efficiëntie of deling van infrastructuur en andere zaken”, aldus de woordvoerder.

Eén van de ontwikkelingen op de inkoopmarkt is de gezamenlijke inkoop van Jumbo met Edeka. Daarvoor is inkooporganisatie Everest Fresh ontstaan. De relatie met Jumbo is er nog altijd, maar hoe die verandert, is onduidelijk. “In de basis verandert er na de nieuwe afspraken met Jumbo over de inkoop via Everest Fresh niets. We blijven onze producten aan Jumbo leveren. Wel werken we op het gebied van de inkoop nu met Everest Fresh. Over de verdere invulling van de samenwerking doen we – zoals gebruikelijk – geen mededelingen.”

Toestroom leden

Leidt de mogelijk grotere vraag naar volumes door inkoopsamenwerking tot nieuwe toestroom van teeltbedrijven? “The Greenery richt zich primair op groei van haar eigen leden. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar telers die lid van onze coöperatie willen worden”, stelt de woordvoerder. De afzetorganisatie biedt behalve afzet- en betalingszekerheid dit jaar ook de mogelijkheid van Europese subsidies (SIG&F). Tijdens de gesprekken kijkt de afzetorganisatie of een teler past in de Jumboketen.

“We kijken altijd naar een goede match tussen een teler en een afnemer. Dus dat kunnen ook andere klanten, kanalen of markten zijn. Het draait uiteindelijk om de juiste fit om tot een succesvolle samenwerking te komen. En ja, dit leidt tot toestroom van nieuwe bedrijven. Afgelopen jaar zijn er meerdere telers binnen vruchtgroente en vollegrond lid geworden die Jumbo, maar ook andere klanten bedienen. We nodigen telers dan ook uit om met ons over de mogelijkheden in gesprek te gaan.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin