The Greenery past zijn organisatie aan omdat de keten voor groente en fruit antwoord moet vinden op de jongste krachtenbundeling aan de inkoopkant en prijsdruk. Dat betekent meer samenwerking of bundeling.
The Greenery kondigde bij de aanstelling van topman David Markowski organisatiewijzigingen aan. De organisatie moet platter en wendbaarder worden om ontwikkelingen op de markt goed op te vangen. Over de ontwikkelingen en plannen gaf de afzetorganisatie in Barendrecht recent een toelichting. De noodzaak voor die verandering ligt bij de toenemende kracht van inkopende organisatie en prijsdruk. “De vraagkant is hard geconsolideerd, wat op zichzelf een vorm van samenwerken is. We verwachten dat aan de aanbodkant hetzelfde zal gebeuren om de ketendynamiek in evenwicht te brengen.”
Recent kondigde Jumbo, afnemer van The Greenery, een inkoopsamenwerking aan met de grote keten Edeka. Groente en fruit vielen buiten die bundeling. Toch trok Jumbo gelijktijdig plannen voor een aparte inkoopafdeling bij The Greenery in. Hoe de aankondiging van de afzetorganisatie past in die wijziging van Jumbo-plannen is niet helder. Over klanten praat The Greenery nooit.
De organisatiewijziging is geen reorganisatie, stelt de afzetorganisatie. Van fusie is geen sprake. Ook blijft de strategie in essentie overeind. “We voeren onze strategie Focus 2025, gericht op kostenleiderschap en ketensamenwerking, met volle energie uit.”
Weg uit prijsdruk
De noodzaak om de keten te veranderen of meer samen te werken is ook zichtbaar in de prijsdruk die ontstaat. Er is toenemende druk op marges door sneller stijgende kosten zoals grondstof-, energie- en personeelskosten. Tegelijk daalt de koopkracht, is er toenemende concurrentie en hierdoor prijsdruk vanuit de markt, stelt de organisatie. Dat zet doelstellingen onder druk. “Het is belangrijk voor The Greenery om concurrerend te blijven, maar ook om rendement voor onze leden te leveren”, stelt de afzetorganisatie op vragen.
Ook hier moet de keten een collectieve oplossing vinden om te veranderen. “Het is noodzakelijk om als keten regie te voeren over de productiekosten. Hierdoor zal het nodig zijn om de samenwerkingsvormen die we vandaag de dag kennen kritisch te beoordelen of ze de tand des tijds zullen doorstaan.” Of en op welk niveau er gesprekken lopen, is niet duidelijk. Bij de Federatie voor Vruchtgroentenorganisaties (FVO) zijn recent collectieve initiatieven gestart die tot een doorbraak in duurzaam telen moeten leiden.
Platte organisatie
The Greenery is sinds zijn ontstaan 25 jaar geleden organisatorisch in beweging. De laatste stap was de splitsing in bedrijfsonderdelen waarbij telers in het onderdeel Growers meer invloed kregen in de eigen afzet. Hoe die nieuw geplande wijziging in de organisatie hierbij aansluit, is nog onduidelijk. “Door deze continue ontwikkelingen moeten we als organisatie voortdurend in beweging blijven om snel in te spelen op veranderingen in de keten. Dit lukt het beste met een platte, wendbare organisatie die snel en flexibel kan meebewegen met ontwikkelingen in de versketen.”