Doorgaan naar artikel

Tesco verkoopt 50 miljoen buitenbeentjes

De Britse retailer Tesco heeft in 5 jaar tijd 50 miljoen verpakkingen met vreemd gevormd product verkocht.

Dat komt neer op 44 miljoen kilo groente en fruit, dat is ‘gered’ van verspilling. Tesco labelt dit klasse 2-product ‘Perfectly Imperfect’. Dit merk werd in 2016 gelanceerd met slechts 2 producten: de in Engeland traditioneel zeer gangbare pastinaak en aardappelen. Inmiddels omvat het label 12 verschillende soorten groente en fruit. De meest populaire producten zijn aardappelen (12.600 ton gered), wortels (10.500 ton), appels (8.700 ton), aardbeien (8.200 ton) en pastinaak (1.700 ton).

Buitenbeentjes hadden primeur

In Nederland had Albert Heijn de primeur. Al in 2014 doopte AH de ‘gekke groente’ Buitenbeentjes, aanvankelijk verkocht als een box waarin van alles kon zitten. Inmiddels maken de zakken met voor minder geld per kilo een flinke hoeveelheid te grote, te kleine of te onregelmatig gevormde producten, vast deel uit van het assortiment van AH’s in heel Nederland. Denk aan paprika, pepers, komkommers, courgettes, appels, kastanjechampignons en geschrapte worteltjes.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin