De Nederlandse telersverenigingen hebben eerder vandaag gesproken over plannen om de afzet voor glasgroente te verbeteren.
Plaats van handeling: de Malietoren in Den Haag, het Greenport Holland kantoor van tuinbouwboegbeeld Loek Hermans, die zelf overigens in Japan is voor een tuinbouwhandelsmissie.
Over de uitkomst van de gesprekken willen de betrokken niets zeggen. Wel is duidelijk dat de gesprekken vooral gingen over het proces om tot verandering te komen. Er ligt geen blauwdruk op tafel over een afzetstrategie.
De betrokken voorzitters van afzetorganisaties lijken gemotiveerd om deel te nemen aan verbeteringstrajecten, maar moeten overtuigd worden van de richting. Die fase is nog niet aan de orde. Waarschijnlijk volgende week wordt duidelijk of adviesbureau McKinsey snel kan starten met een onderzoeksopdracht. Eerder liet LTO Glaskracht Nederland weten dat in december de telersverenigingen vervolgens actief betrokken worden en gevraagd worden mee te financieren.
Veel telersverenigingen vragen zich af hoe een strategie van verticale samenwerking in de keten kan samengaan met meer horizontale samenwerking. Toch lijkt het één het ander niet uit te sluiten. Eén van de voorzitters zegt desgevraagd dat in Nederland misschien wel partijen intensief samenwerken met supermarkten, maar dat dit buiten Nederland een stuk moeilijker is. Het meerendeel van de producten wordt, zoals bekend, geëxporteerd. Daardoor lijkt er ruimte voor meer samenwerking.