Naar buiten toe zijn tv-kok Rudolph van Veen en tv-dokter Tamara de Weijer zichtbaar als ambassadeurs van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Maar achter de schermen is het NAGF-team druk aan de slag, met Karin Bemelmans als coördinator van dit door de overheid en het bedrijfsleven gefinancierde programma om de Nederlander meer groente en fruit te laten eten. Een gesprek op het Hortiversum in Zoetermeer.
Gevraagd naar waar ze misschien een klein beetje jaloers op is, komt Karin Bemelmans op de proppen met het Engelse actieprogramma voor meer groente. ‘Peas Please’ hebben ze dat aan de andere kant van de Noordzee genoemd, met gevoel voor wat ze daar tongue-in-cheek noemen. De vertaling Erwten aub zegt het niet helemaal, maar het gaat de coördinator van ons Nationaal Actieplan Groenten en Fruit ook niet om de naam. Wel om het systeem van ’pledges’. Zo’n pledge is een dienst die personen of bedrijven gratis of voor bijna niets leveren. Zo maakte het befaamde reclamebureau Adam & Eve een bijzonder gelikt én uiterst cool promotiefilmpje om kinderen aan de groente en het fruit te krijgen.