Zo’n driekwart van de Nederlandse bietentelers heeft zich verenigd achter een 5 jaar durende campagne om de rode biet naar de voorgrond te krijgen. Het product is weliswaar in elke supermarkt wel verkrijgbaar, maar wordt toch maar door 32% van de huishoudens gegeten.
‘De Bietenclub’ schaart zich eensgezind achter campagne ‘Biet It’. De 15 telers die leveren aan bietenverwerker Beetz kwamen vorige week vrijdag het glas met bietenchampagne heffen op een gastronomische bietenlunch in restaurant De Beleving middenin de Flevopolder. De boodschap was helder: met de rode biet kun je meer dan alleen maar een bietensalade of gekookt met aardappelen ernaast. Het is goed voor je lijf, goed voor je portemonnee en ook nog eens goed voor de planeet.
“We betalen er allemaal aan mee”, zegt bietenteler Piet van Andel uit Zeewolde. ‘Allemaal’ dat zijn dus die 15 telers, dat is verwerker Beetz en dat zijn de 2 belangrijkste veredelaars van bieten Bejo en Rijk Zwaan. En die 15 telers, dat worden er volgend jaar vermoedelijk al wat meer. Want Beetz heeft genoeg afzet om het aantal telers dat levert naar 20 op te schroeven. Terwijl er in Nederland in totaal zo’n 26 professionele bietentelers zijn, die samen goed zijn voor tussen de 8 en 900 hectare bieten. Voornamelijk rode, hoewel de gestreepte choggiabiet en de gele biet ook in beeld zijn bij zowel de verwerker als de telers.
“We beginnen de campagne met de rode biet”, zegt marketingmanager Greta Schrenk van Beetz. “De penetratie van 32% van de huishoudens die minstens 1 keer per jaar rode bieten kopen willen we naar 42% brengen en de gemiddelde frequentie dat die huishoudens rode bieten kopen van 4 keer naar 5 keer. Dat zou in Nederland een marktgroei van 75% opleveren.”
Nederlandse markt
De rol van Beetz is voor de rode biet heel belangrijk, schetst teler Van Andel. “Toen ik 30 jaar geleden begon met rode bieten telen exporteerden we nog 80%. Maar sinds Beetz inzet op het voorkoken en vacumeren van bieten is dat nog maar 40%. De Nederlandse markt wordt steeds belangrijker.”
Die popularisering van de in plastic verpakte bietjes betekent ook wel een afname van de afzet van verse bieten. “Ook al is het een versproduct dat van juli tot april leverbaar is. Een teelt ook die relatief makkelijk biologisch kan en die ook goed bestand is tegen klimaatverandering”, aldus Van Andel.
Allemaal zaken die in de campagne Biet It tot uiting kunnen komen. Een milieuvriendelijk plataardig alternatief uit eigen land, dat prima is te gebruiken in de 5 belangrijkste maaltijdtypes (ovengerecht, stamppot, salade, aardappelen-vlees-groente en rijstgerechten) die elke Nederlandse thuiskok wel in de vingers heeft.
Pop-up Bietstro
Wat een professionele kok ermee kan, dat zal vanaf september te genieten zijn in de Bietstro, een pop-up bistro, vermoedelijk in Amsterdam. Met gerechten als Biet Tartaar, bietenlasagna en salade met bietencarpaccio.
De campagne wordt uitgevoerd door reclamebureau Food Cabinet, dat ook al naam maakte met Power to the Pieper, de laatste biologische campagne van Bionext en met het onderzoek naar nudging op de winkelvloer van de supermarkt voor meer aankoop van groente en fruit.
“We gaan werken met lijstjes”, zegt Kevin Corcoran van Food Cabinet. “Dat doet het op de socials goed. Bijvoorbeeld 10 pastagerechten met bieten. Dan zit er altijd wel eentje tussen waar je net zin in hebt en de ingrediënten voor in je koelkast hebt liggen.”
Natuurlijk worden er ook een paar food influencers ingeschakeld. Om het te hebben over alle voordelen. Niet in de laatste plaats de voordelen die deze groente heeft op gezondheid en uithoudingsvermogen van niet alleen de doorsnee Nederlander, maar ook van de topsporter. Niet voor niks zijn bietenshots populair onder duursporters.