In dit coronajaar blijken telers die direct zaken doen met consumenten spekkoper. Maar hoe hou je de loop erin? Kijk eens naar Too Good To Go.
Aandacht trekken is voor steeds meer telers een must. Wageningen UR heeft onlangs becijferd dat anno 2020 de helft van alle boeren en tuinders naast de teelttechnische corebusiness ook verbredingsactiviteiten of niet-agrarische bezigheden verrichten. In 1995 was dat nog 22%. Veel van die telers proberen met die activiteiten, zoals huisverkoop, agrotoerisme of als ‘zorgboer’, de burger als klant naar hun erf te lokken.
Zomaar extra volk
De eerste coronagolf zorgde zomaar vanzelf voor extra volk over de vloer bij telers met directe verkoop. Maar die nieuwe aandacht ook vasthouden, is nog weer een tweede. Een beetje bedrijf heeft daar marketeers voor in dienst. Neem bijvoorbeeld de hippe voedselverspillings-app Too Good To Go. Die trok de afgelopen week de aandacht met een nieuwe magazin: Eetlust.
Papieren en digitale aandachttrekker
De papieren oplage was zo op, maar digitaal is Eetlust nog onbeperkt beschikbaar, met interviews met chefs, onder wie de onwaarschijnlijkste nieuwe Nederlandse tv-kok Freddy Tratlehner alias Vjèze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig, een boekrubriekje met onder meer Het Groenteboekje van Nadia Zerouali en Samuel Levie, een artikel over de eetbare schillen van pompoenen, kiwi’s en citroenen en hoe je pesto kunt maken van het restje rucola of een coulis van overrijp zachtfruit, dat anders misschien de vuilnisbak in was gegaan.
Aansluiten bij 28 miljoen volgers
Too Good To Go geeft hiermee niet alleen een lesje in aandacht trekken. Het is zelf ook een mogelijke partner voor telers die aandacht willen trekken. Deze website en prijswinnende app is dagelijks bezig inmiddels bijna 28 miljoen volgers in Europa en Amerika te koppelen aan het lokaal aanbod van nog net niet verspild voedsel. Het gaat daarbij om alles wat bederfelijk is zoals agf, zuivel en vlees, of oud kan worden, zoals brood, en daardoor kans loopt om weggegooid te worden.
‘Tuinders weten ons te vinden’
De ‘waste warriors’, zoals Too Good to Go zijn volgers noemt, gaan erop uit naar via de app gemelde overschot-aanbiedingen. Dat leidt ze naar supermarkten, bakkers, groenteboeren, restaurants, maar óók naar telers. “Het zijn er nog niet zoveel”, zegt pr-voorlichter Sharonne van Diemen, “maar de tuinders beginnen ons druppelsgewijs te vinden”.
En zoals de tuinders bij Too Good To Go binnendruppelen, zo kunnen via deze populaire app dus ook weer nieuwe klanten bij u binnen komen druppelen. Aan u om ze vervolgens zodanig van uw activiteiten te charmeren dat het niet bij die ene keer blijft.