Het besef groeit bij groente- en fruittelers dat ze de schuld voor slechte prijzen of smalle marges niet bij supermarkten kunnen leggen.
Dat zegt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL. De margediscussie over groente en fruit in de winkel lijkt dood te bloeden. “De teelt is ook murw geslagen door de crises. Als ik met telers praat, vind ik het ook bijna aanmatigend om ze te wijzen op het gebrek aan marktmacht. Telers erkennen dat ze zelf niet in staat zijn om een vuist te maken door samen te werken of te bundelen.” Ook maken juist meer telers afspraken met supermarkten in ketens en beseffen ze dat export veruit het grootste afzetkanaal is. Jansen noemt de relatie met primaire producenten uit andere sectoren steeds ‘vocaler’ omdat discussies worden gevoerd via de media.
Marge-onderzoek
Toch doet de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opnieuw onderzoek naar marges op versproducten, waaronder glasgroente. In het kader van de Alliantie Verduurzaming Voedsel kreeg ACM – na druk uit de Tweede Kamer – de opdracht marge-onderzoek uit 2009 te herhalen. Het gaat om een update van het onderzoek ‘Prijsvorming in de agrifoodsector’.
Uit dat marge-onderzoek van (destijds) de NMa (nu ACM) naar onder andere komkommer en paprika bleek dat de prijs voor AGF-producten in de periode 2005 tot en met 2008 in de supermarkt een veelvoud is van de prijs op producentenniveau en dat de supermarkt in euro’s de hoogste marge behaalt ten opzichte van de overige schakels in de keten. De prijs die consumenten voor AGF-producten betalen, bestaat voor een groot deel uit de kosten van de groothandel en de supermarkten.