Bij een aantal supermarkten is de derde week van januari de Week van Snoep Goed. “We willen die derde week van januari echt gaan claimen”, zegt snackgroenteteler Jos van Mil.
Met zijn bedrijf Greenco, bekend van Tommies snacktomaatjes, deed Van Mil vorig jaar ook al mee aan de eerste editie van de Week van Snoep Goed. “We zijn vorig jaar aangehaakt bij initiatiefnemers Fruit Funk, makers van verantwoorde fruitsnoepjes, om met een zo groot mogelijk aantal partijen meer aandacht te vragen voor verantwoord snoepen. Bedoeld voor mensen die nog een extra zetje kunnen gebruiken om hun goede voornemen vol te houden.”
De Week van Snoep Goed trok in 2021 ook al de nodige aandacht in de traditionele en sociale media. Dus werd er een stichting opgericht en zijn er voor dit jaar meer supermarkten die meedoen: Jumbo, Dirk, Plus, Hoogvliet en meer Superunie-winkels. Ook zijn er meer versproducenten aangesloten, zoals Zespri van de kiwi’s, Vitapep en Harvest House evenals The Greenery.
Snoepjes, nootjes en sapjes
Naast vers is er allerlei bewerkt ‘snoepgoed’ dat verantwoorder is dan de suikerbommetjes die de snoepindustrie van oudsher produceert en verkoopt. Bij het maken van de snoepjes van het al genoemde Fruit Funk wordt 7 kilo fruit gebruikt voor 1 kilo fruit bites. De ‘borrelnootjes’ van Bites We Love zijn gemaakt van noten, fruit, erwten en bonen, met minder zout en vet.
Over de ‘detox’ sapjes van Zuss&Sap meldt een tevreden klant op haar website: “De sapjes doen wonderen voor mijn huid. Mijn lichaam heeft echt een boost gekregen en ik voel me veel beter en gezonder!”
De gezondheids-app Salut is eveneens als partner aangesloten.
Snoep Goed etiketjes op emmertjes
“We hebben weer etiketjes op 250.000 verpakkingen geplakt’, zegt tomatenteler Van Mil over de inzet van Greenco in 2022. “Er is een mooi magazine gemaakt met de Westlandse tennisster Kiki Bertens, die het heeft over sport en gezonde voeding. En de Snoep Goed Box die als een soort aftrap vooraf besteld kon worden, was binnen no time uitverkocht.”
Van Mil hoopt vooral dat alle extra aandacht voor gezondheid structureel is. Hij zou graag zien dat de Week van Snoep Goed volgend jaar nog groter opgepakt wordt. “Over preventie door gezonder eten mag in de landelijke media en talkshows best wat meer worden gesproken.”