Waar een wil is, is een weg. De wereld is vol mensen die water prediken en wijn drinken. Spreeuwen willen wel kersen eten, maar geen bomen planten. Waar je van droomt, daar kun je niet van wakker liggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met toepasselijke tegeltjeswijsheden.
Net zoals ‘het is pas crisis als de wijn op is’. Althans, zo vinden echte liefhebbers. En wij nu ook, want dit was geen best druivenjaar. Door de kou en regen tijdens de bloei oogsten we een stuk minder dan normaal. De kwaliteit viel gelukkig mee, omdat we hybride rassen telen met een lagere schimmelgevoeligheid. En een extra voordeel van wijn; je hebt altijd nog flessen op voorraad liggen.
Prachtige opsteker voor deze wijnboeren
En dat is maar goed ook, want onze wijnen zijn recent in de prijzen gevallen! Twee maal zilver en een bronzen medaille bij de wijnkeuring van de Lage Landen is een prachtige opsteker voor deze kersverse wijnboeren! En de Nederlandse wijnsector heeft er twee trotse ambassadeurs bij. Wij vinden het hartstikke leuk om deze totaal nieuwe wereld te ontdekken, die aan de ene kant echt wel herkenbaar is qua teelt en teelttechniek. Maar anderzijds een compleet andere afzet kent met ander publiek en dito wensen en behoeften. En vooral andere gesprekken met klanten of collega’s.
Ons bedrijf staat inmiddels aardig op de rit, maar uitgeleerd zijn we natuurlijk nooit
Hier geen discussies over de landbouw in het algemeen. Maar de vraag welke fruitige en vegetale tonen je precies proeft in die wijn. Of hij in balans is of toch nog houtlagering moet krijgen. En dat die rode wijn extra tijd nodig heeft voor de ontwikkeling van wat tertiaire smaaktonen. Hilarisch soms ook hoor, maar dat maakt het nou juist weer zo leuk. Zie het als de spreekwoordelijke kers op de taart van ons dagelijkse werk.
De meeste memorabele uitspraak
Naast een wijnopleiding, volg ik momenteel ook een training voor kansrijke korte ketens. Ons bedrijf staat inmiddels aardig op de rit, maar uitgeleerd zijn we natuurlijk nooit. En ik moet zeggen dat het echt wel interessant en inspirerend is. Vooral om even goed te sparren over onze route en of je up-to-date bent. Met je eigen ‘game’plan kijken naar jouw drijfveren, kansen en bedreigingen voor het bedrijf, doelgroep benadering, online en offline communicatie en de uitgangspunten van ons verhaal naar klanten.
Al tijdens de eerste training bij de voorstelronde hoorde ik daar de meest memorabele uitspraak, die we meteen tot leukste tegeltjeswijsheid hebben benoemd: ‘Als je man zegt dat het niet kan, dan snapt hij jouw ideeën niet’.