Partijen in teelt, handel, horeca, wetenschap en supermarkten gaan samenwerken in een ambitieus project om de consumptie van groente en fruit te verhogen.
Dat plan, vooral afkomstig uit de koker van handelskoepel FrugiVenta, voorziet in een nieuwe benadering voor de komende drie jaar. De oude methode van consumptiebevordering gebruikte vooral massacommunicatie. Toch kon dat een daling van de consumptie van groente en fruit niet voorkomen. De nieuwe aanpak richt zich specifieker op doelgroepen. Er worden bijvoorbeeld groente- en fruitgerechten ontwikkeld voor specifieke doelgroepen.
Voor het programma ‘Meer groente en fruit is goed voor iedereen’ is geld van het ministerie van EZ gemoeid. Van de benodigde ruim twee miljoen euro, is 1,4 miljoen euro uit het topsectorenbudget toegekend, blijkt uit een aanvraag van een PT-bijdrage. De handelsbedrijven zullen een half miljoen euro bijdragen, blijkt uit deze aanvraag. Telers zijn via afzetorganisaties betrokken, zoals The Greenery. Het is daardoor niet duidelijk hoeveel de teelt precies bijdraagt. De kennis uit het project kan de concurrentiepositie van handelspartijen verstevigen. De nieuw te ontwikkelen concepten kunnen immers ook buiten Nederland worden ingezet.
Het programma is gebaseerd op onderzoek van Wageningen UR naar de beste methoden om consumenten te bereiken. Dat leidde eerder tot het rapport: ‘Op weg naar een hogere groente- en fruitconsumptie: barrières en succesfactoren’.