Syngenta heeft in opkomende markten minder groentezaden verkocht.
De solide prestaties van de verkoop in de kernmarkten VS en EU werden teniet gedaan door de prestaties op de opkomende markten, waar verschuivingen plaatsvinden. Dat schrijft Syngenta in een verslag over het eerste kwartaal. In 2014 zette het concern 663 miljoen dollar om in groentezaden, deels in Nederland.
Het zaden- en gewasbeschermingsmiddelenbedrijf zag zijn wereldwijde omzet met 14 procent dalen, van 4,68 naar 4,02 miljard dollar. Syngenta heeft last van de sterke dollar en de strenge winter in de VS, waardoor het bedrijf minder landbouwproducten verkocht. De omzet in Noord-Amerika daalde dan ook met 17 procent ten opzichte van vorig jaar.
Syngenta probeert in Afrika en Azië de positie in de groentezadenafzet te verbeteren via het MAXVEG-project. Door bijstand aan kleine telers wordt een 20 procent hogere productie beloofd aan deze telers. Om de positie op opkomende markten te versterken, wil Syngenta in 2017 het portfolio zaden in onder meer peper en tomaten uitbreiden.