Het zijn deze week de Superunie-leden, de kleinere supermarktketens, die de stille start van het Nederlandse (zomer)fruitseizoen kracht bijzetten met acties.
De ketens doen dat op eigen wijze in de folder. Em-Té laat daarbij na te melden dat het nieuwe oogst Nederlandse peren zijn, net als Agrimarkt. Andere ketens doen dat beter, zoals Vomar dat zowel de nieuwe oogst en het Hollandse karakter dubbel onderstreept. Jan Linders heeft het als streekproduct in de folder. Daar heeft de betreffende fruitcoöperatie Fruitmasters in haar logistiek voldoende rekening mee kunnen houden. De actieprijs ligt overal rond de euro.
De zomerperen hebben dit jaar een mooie plek op de markt tussen twee Conferenceseizoenen in. Er is dus ruimte op de markt. Volgende week komt er nog de Beurré Hardy bij, de roestbruine peer die vooral voor de exportmarkt wordt geteeld.
De positie van zomerperen blijft krimpen en dat lijkt jammer, omdat het zomerfruit een mooie nichepositie kan innemen, waarmee een keten zich (tijdelijk) kan onderscheiden. Nu hangt het afzetseizoen tussen die van de grote rassen in. De Beurré Hardy eten we niet eens zelf op.
Overigens is het vlak voor de start van het nieuwe Conferenceseizoen nog niet geheel gedaan met de oude peren. Op de Duitse groothandelsmarkten liggen nog Nederlandse Conference voor een groothandelsprijs van €1,00.