Doorgaan naar artikel

Supers worstelen met verpakking; miskleun komt voor

Supermarkten maken lastige keuzes in verpakking. Bij biologisch gaat het bij Jumbo mis.

Gebruik van fusts of dozen, plastic of karton of helemaal geen verpakking. Supermarkten maken keuzes en slaan ook de plank wel eens mis, blijkt uit een rondgang.

PLUS heeft deze week een actie met de snoeptomaten met de ‘vrolijke vitamines-doos’, een doos met veel doorkijk en dus spaarzaam gebruik van karton. Het is de vervanger van de plastic snoepemmer voor kinderen.

Dozen schuiven bij Lidl

Bij Lidl valt op dat het AGF-schap bestaat uit veel dozen van leveranciers. Dat geldt met name voor de glasgroente. Waar andere winkelketens meer met meervoudig fust werken, kiest Lidl dus voor meer dozen schuiven. Ook houten kratten zijn te vinden op de schappen van Lidl. Voor bloemkool is het tijd voor Franse aanvoer. De bekende Franse groentepartij Prince de Bretagne heeft eigen verpakkingen. Geen meervoudig fust, maar houten kratjes.

Snoeptomaten in doos vervangen emmer bij PLUS. - Foto: Misset

Snoeptomaten in doos vervangen emmer bij PLUS. – Foto: Misset

Biologische producten

Bij biologische producten zijn er verpakkingseisen. Biologische komkommer is verpakt in alle bezochte winkels. Dat geldt ook voor tomaten en paprika (als de winkels deze verkopen). Plus en AH lossen dat bij courgette op met bandjes. Dat onderscheidt het biologische product van de gangbare variant.

Veel eenmalige verpakkingen bij Lidl, zoals de krat van Prince de Bretagne. - Foto: Misset

Veel eenmalige verpakkingen bij Lidl, zoals de krat van Prince de Bretagne. – Foto: Misset

Courgette bij Jumbo

Bij Jumbo gaat het deze week mis bij courgette. De biologische variant en de gangbare variant liggen onverpakt naast elkaar. Het prijsverschil is € 0,24 (€ 1,05 en € 1,29 per stuk). Hier voldoet de verpakkingskeuze niet aan de regels. Supermarkten moeten zich per winkel laten certificeren als ze onverpakte biologische producten willen verkopen. Dat ontlopen veruit de meeste winkels door biologisch verpakt te verkopen.

  • Bandjes onderscheiden biologisch van gangbaar product. - Foto: Misset

    Bandjes onderscheiden biologisch van gangbaar product. – Foto: Misset

  • Hier gaat Jumbo met gangbaar en biologische courgette in de fout. Beide onverpakt, naast elkaar. - Foto: MIsset

    Hier gaat Jumbo met gangbaar en biologische courgette in de fout. Beide onverpakt, naast elkaar. – Foto: MIsset

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin