Nederlandse appels en peren spelen op dit moment geen rol in het actiegeweld van supermarkten. Telersprijzen blijven teleurstellend.
We telden vrijdag in de folders geen enkele actie met Elstar, Jonagold of Conference. In augustus stelden de supermarkten nog het boycotfruit uit Nederland te ondersteunen met acties. Daar werden zelfs rood-wit-blauwe vlaggetjes bij afgedrukt. Dat nationalistische gevoel ebt weg, zo lijkt het. Voor de markt is die steun nodig omdat Rusland normaal pas vanaf januari echt komt inkopen in Nederland. Staan de supermarkten er dan weer wel?
Deze week is alleen de Evelina (Pinova) in de aandacht bij Plus en Kanzi bij Coop. Alle andere supermarkten kiezen voor het Sinterklaasfruit mandarijn of importappels. Albert Heijn verkoopt de Pink Lady appels los voor 1,99 per kilo. Volgende week ligt de Jazz in de aanbieding. Vier op een schaaltje voor €2,29.
Voor Elstar zijn de telersprijzen teleurstellend. Een teler zegt nog zeker vijf cent tekort te komen op zijn middenprijs. De beste appels gaan dan wel voor de klok weg voor maximaal 55 cent, andere partijen halen prijzen voor minder dan vijftig cent of net veertig cent (tachtigers). De grote maten brengen 25 cent. Dat is, opgeteld met de grotere uitval dit jaar, te weinig voor een eerlijke boterham. De vraag is of supermarkten dat ook gaan inzien in de rest van het seizoen en Nederlands product weer meer omarmen in hun marketingbeleid. Dat initiatief zou mogelijk ook bij Nederlandse afzetorganisaties moeten liggen. De klant lijkt er rijp voor.