In 2025 moet 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten liggen, te beginnen bij AGF.
Ook moet dan 95% van de verpakkingen herbruikbaar zijn, de helft van het plastic verpakkingsmateriaal uit gerecycled materiaal bestaan en papier en karton voor 100% gecertificeerd zijn. Dat hebben althans de Nederlandse supermarkten afgesproken, meldt CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten en foodservicebedrijven.
Leveranciers AGF
Om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen, gaan de supermarkten allereerst om de tafel met leveranciers van groenten en fruit. Daarbij wordt gekeken naar de functie van de verpakking. “Waar het kan en duurzaam is, zal verpakkingsmateriaal aanzienlijk verminderen”, aldus het CBL. Verschillende leveranciers hebben al aandacht voor duurzame verpakkingen.
CO2-reductie
Volgens de brancheorganisatie kunnen supermarkten een bijdrage leveren aan CO2-reductie. “Verpakkingsmateriaal heeft vaak een belangrijke functie. Het draagt bij aan de voedselveiligheid van een product, biedt bescherming en kan in veel gevallen de houdbaarheid verlengen”, aldus het CBL. “Als verpakkingen duurzaam zijn, leiden ze tot een reductie van CO2-uitstoot, minder zwerfafval en bewustwording bij de consument.”
Grote bedrijven
Greenpeace stelt in een reactie dat het belangrijk is dat supermarkten zich realiseren dat recycling niet voldoende is om de plasticvervuiling op te lossen en te streven naar reductie van de hoeveelheid plastic verpakkingen. “Om het plasticmonster te verslaan, is meer nodig dan doelstellingen op huismerken, ook bedrijven als Unilever moeten meedoen”, aldus de organisatie. “Uit wereldwijde tellingen van afval op stranden blijken Unilever, Nestlé en Coca-Cola verantwoordelijk voor een groot deel van de plasticvervuiling.”