Marktleider Albert Heijn, Makro en Jan Linders kiezen deze week (7) voor Elstar in de actie.
Zo blijft de belangrijkste Nederlandse appel redelijk in de picture van de Nederlandse consument. Daar komt overigens nu ook belangstelling uit Duitsland bij, zo laat afzetorganisatie Fruitmasters weten. De betere Elstar wordt nu ook uitgeleverd naar Duitsland. Het kan een stimulans betekenen voor de afzet. De volumes zijn al goed op de binnenlandse markt, maar de middenprijs heeft te lijden van de zwakke prijsvorming van de basiskwaliteit. De supermarktkwaliteit brengt prijzen op van rond de vijftig cent (los) en er iets boven. Een teler hoopt desgevraagd dat met de gunstige afzet op de binnenlandse markt er ruimte ontstaat voor betere prijzen.
Uitschieters
Op de klok in Geldermalsen konden de allerbeste appels Elstar deze week nog 75 cent opbrengen, maar dat zijn uitschieters voor kleine volumes. Mindere kwaliteit haalt soms nauwelijks de 30 cent. Zo bepaalt vooral de leeftijd van de boomgaard welke kwaliteit wordt gesorteerd, met welke uitval en bijbehorende middenprijs. Fruitmasters signaleert dat het vòòr loopt op het bekende leverschema, wat duidt op een goede volume-ontwikkeling.
Conference
Voor Conference zijn de volumes zeker niet te groot. Waar de prijzen deze week stabiel tot iets opwaarts bewegen, signaleert een handelaar dat de buitenlandse vraag nog niet geweldig is. De vergelijking met vorig jaar dringt zich op toen rond deze tijd Polen volume begon te vragen. De markt lijkt behoefte te hebben aan zo’n impuls. De betere peren konden op de Belgische veilingen deze week een niveau halen van 64 cent per kilo. De maat 60-65 werd iets duurder.