Doorgaan naar artikel

Supermarkten zien volume slinken

Supermarkten hebben in december vorig jaar in volume 2,5 procent minder verkocht dan in dezelfde maand in 2011. Over heel 2012 steeg het volume heel lichtjes.

De omzet nam 1,2 procent toe doordat voedselprijzen in december gemiddeld 3,8 procent hoger lagen dan in 2011. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Supermarkten scoren beter dan de totale detailhandel, die in december 4,1 procent omzet inleverde. Consumenten verruilen restaurants en cafés voor de supermarkt. Over heel 2012 becijfert het CBS voor de supermarkten een groei van het verkochte volume van 0,8 procent bij een geldelijke omzetplus van 3,0 procent. Dat komnt neer op een gemiddelde prijsstijging van 2,2 procent.

Supermarktanalist Gerard Rutte verwacht voor 2013 geen prijzenoorlog. “Albert Heijn en Jumbo zijn nu de dominante spelers op de markt en moeten beide nog tientallen overgenomen supermarkten van C1000 ombouwen. Prijzen blijven scherp maar van een titanenstrijd zal geen sprake zijn, omdat niemand er belang bij heeft.”

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin