De supermarkten in Nederland, vertegenwoordigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), hebben afgesproken in 2014 minimaal twee consumentenacties in te zetten om consumenten bewuster te maken van voedselverspilling.
Het gaat om acties als het verstrekken van de bewaarwijzer van het Voedingscentrum, het geven van meer uitleg over houdbaarheidsdata en het geven van bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes in de consumentenmagazines. Deze activiteiten zullen gedurende het hele jaar worden uitgevoerd en vermeld worden op de gezamenlijke website www.passievoorfood.nl.
Recent onderzoek van Wageningen UR gaf aan dat de consument per jaar 50 kilo voedsel weggooit. De consument is dus een belangrijke doelgroep als het gaat om verspilling te verminderen. Daarom vindt CBL het belangrijk om ook daar activiteiten op in te zetten. Binnen hun eigen bedrijf werken supermarkten ook aan het beperken van voedselverspilling. Dit gebeurt langs meerdere sporen zoals steeds scherper sturen op inkoopbeleid, kritisch kijken naar aanbiedingen op versproducten, kleinere porties aanbieden en samenwerking met voedselbanken.
De Alliantie Verduurzaming Voedsel, waar het CBL samen met de andere partijen uit de voedselketen aan deelneemt, heeft 2014 uitgeroepen tot het Jaar tegen Voedselverspilling.