Doorgaan naar artikel

Stoppen met duurzaam

Als consumenten in hun koopgedrag zich te weinig blijven aantrekken van duurzaamheid, dan vindt bijna de helft van de ondernemers in de tuinbouw dat het beter is er maar mee te stoppen.

Dat blijkt uit de poll van de afgelopen week op www.gfactueel.nl. Van de 70 stemmers vonden er 33 (47%) dat investeren in duurzaamheid zich toch niet terugbetaalt en het dus verspilde moeite is. Dit naar aanleiding van het nieuws dat uit onderzoek van het Platform Verduurzaming Voedsel blijkt dat slechts 4 procent van de consumenten zich bij hun koopgedrag werkelijk wat van duurzaamheid aantrekt.
Het antwoord ‘ Beetje doorgaan, zodat je niet als onduurzaam bekend komt te staan’kreeg 21 stemmen (30%). Vóór voluit doorgaan, ‘want het zijn wel de meest kapitaalkrachtige consumenten’ kozen 16 stemmers ofwel 23%.

Directeur Bert van der Lugt van de gelijknamige plantenkwekerij is op zich niet verrast door het beperkte enthousiasme. “Maar 4 procent wel erg laag. Hieruit blijkt alleen maar dat we nog veel en veel meer moeten gaan vertellen wat duurzaamheid”, aldus Van der Lugt op de discussiegroep van Groenten & Fruit op Linked In.  “Ik heb nu het idee dat het meer voor de sector intern gebeutd -een soort van tegen elkaar opboksen- dan dat de consument (die het uiteindelijk toch moet gaan betalen) het te horen krijgt.”

Peter Verschuren stelt dat ook bij het investeren in duurzaamheid er niet alleen maar naar de kortetermijnopbrengsten moet worden gekeken. “We zijn bezig met duurzaamheid omdat dit de meeste winst oplevert op de lange termijn.” Zonder people en planet geen duurzaam bedrijf, maar zonder profit ook niet, want dan is het immers snel einde oefening.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ton van der Scheer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin