Groenten & Fruit Actueel
||

Stoffels Tomaten naar Growers United en breidt uit

Growers United is per 2025 verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de volledige productie van Stoffels NV en Stoffels Hinneboom.
Stoffels heeft een directe focus op afzet aan supermarkten, zoals Colruyt. Foto: Stoffels Tomaten

Stoffels heeft een directe focus op afzet aan supermarkten, zoals Colruyt. Foto: Stoffels Tomaten

Eén van de grootste Belgische tomatenbedrijven Stoffels is met de teeltlocaties Stoffels NV en Stoffels Hinnenboom aangesloten bij de Nederlandse Coöperatie Growers United. Ook breidt het bedrijf uit door een overname.

Growers United is per 2025 verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de volledige productie van Stoffels NV en Stoffels Hinneboom. Daarmee is het toonaangevende Belgische tomatenbedrijf onder de vleugels van een Nederlandse afzetorganisatie gekomen. Dat is opvallend. Stoffels heeft een directe focus op afzet aan supermarkten, zoals Colruyt. Growers United heeft tot dusverre altijd exporteurs en serviceproviders als primaire klanten gehad, niet directe afzet naar retail.

Enorme strijd uitbreiding

Stoffels Tomaten neemt bovendien het nabijgelegen paprikabedrijf Baanheidehof over, waar het dit komende teeltjaar de paprikaproductie doorzet, maar volgend jaar mogelijk inzet voor tomaten. Hiermee groeit het totaal aan kassen tot 40 hectare. Het is voor Stoffels een belangrijke uitbreiding, waar het al jaren naar streeft. Een nieuwbouwproject van 30 hectare werd na vijf jaar gestaakt door een reeks juridische procedures van een natuurorganisatie en stikstofregels.  

Vorig jaar noteerde Stoffels Tomaten een omzet van € 37 miljoen. De uitbreiding gaat deels met een investeerder. BNP Paribas Fortis stapte samen met Invale, een investeringsmaatschappij van de familie Leysen, enkele jaren geleden in het bedrijf.

Snoeptomaten naar lageloonlanden

Aan het medium Vilt vertelt directeur Paul Stoffels dat er geen plannen zijn voor productie in Marokko, zoals grote tomatenbedrijven in Nederland en België steeds meer doen. “Tot op heden blijft het premiumassortiment zich binnen Europa lokaliseren. De productie van snack- en snoeptomaten zien we daarentegen wel verschuiven naar die lageloonlanden. We blijven de markten opvolgen en sluiten zeker niet uit dat ook de teelten van de premiumtomaten zouden verhuizen”, aldus Stoffels.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers