Appelleveranciers uit verschillende landen voeren op de Nederlandse markt een hevige reclamestrijd om het aandeel.
Dat blijkt uit reclamecijfers van Nielsen. Koploper is Pink Lady; Het Franse Association Pink Lady Europe Orange stak de afgelopen twaalf maanden 1,8 miljoen euro in promotie via advertenties op de Nederlandse markt. Net zoveel als het jaar ervoor. Daarmee heeft deze appel een bijzondere plek op de markt bemachtigd, het exclusieve segment. Pink Lady moest alleen Chiquita als fruitbedrijf voor zich dulden dat 2,1 miljoen euro stak in promotie voor haar totale fruitassortiment.
Nieuwe rassenbureau Inova Fruit stak ruim 7 ton in marketing via advertenties de afgelopen 12 maanden, waar Nielsen vorig jaar 91.000 euro noteerde. Onduidelijk is of dit komt door een latere start van Junami-seizoen en campagne dat jaar. Ook Fruitmasters lijkt de bestedingen te verhogen. Nielsen noteerde bijna vier ton aan bestedingen de laatste twaalf maanden. Ook hier lijkt een sterke verhoging toe te schrijven aan het moment van start van de Kanzi-campagne.
Ook Enza verhoogde de bestedingen dit jaar, maar het totaal van 43.000 is beperkt. De Italiaanse appelleverancier VOG stak afgelopen jaar 56.000 euro aan marketing voor Italiaanse appels. Ook de Amerikaanse telers steken geld in de Nederlandse markt, maar het bedrag is bijna nul.