Biologische partijen in Nederland juichen nieuw beleid van BelOrta toe met een logo voor omschakelproduct.
Dat blijkt uit een rondgang. De Belgische afzetorganisatie BelOrta heeft het logo Earth geïntroduceerd om de telers snel na omschakeling al een betere marktpositie te geven. Dat moet drempels bij telers wegnemen om over te stappen naar biologisch.
Combinatie-afspraken
De Nederlandse afzetorganisatie Nautilus Organics herkent het beeld van de worsteling om een meerprijs voor gangbaar product te vragen. De biologische afzetorganisatie krijgt jaarlijks nieuwe leden die omschakelen. De afzet verloopt niet zelden ‘moeizaam’, maar bij krapte is het product ineens wel makkelijk af te zetten. “We proberen altijd combinatie-afspraken te maken in programma’s met onze biologische kopers. We vertellen dan hoeveel omschakelproduct we hebben en daar maken we dan tegen dagprijs afspraken over”, aldus een woordvoerder.
De woordvoerder noemt het logo van BelOrta interessant en is benieuwd of het de afzetorganisatie lukt het logo bekendheid te geven in het bestaande woud aan keurmerken. Of het logo ook aan andere afzetpartijen wordt afgestaan, is nog niet duidelijk.
Sneller ondersteunen
In Nederland mag een teler in het eerste jaar na omschakeling geen aanduiding voeren dat het gaat om product in omschakeling. Dat geldt voor langjarige gewassen, maar ook voor gewassen met kortere teeltcycli. Dat bevestigt Skal desgevraagd. Het Belgische logo Earth biedt omschakelproduct met een korte teeltcyclus zoals veel groente, steun direct na omschakeling. Dat zou een betere ondersteuning zijn voor de biologische telers, denkt Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw. Bionext-directeur Michael Wilde juicht zo’n directe ondersteuning toe. Voor omschakelproduct is zeker een markt. Wilde: “Ik weet uit mijn tijd bij Eosta dat supermarkten in Scandinavië dit product altijd graag presenteerden aan hun klanten.”