Voedselspeciaalzaken, zoals groenteboeren, slagers en bakkers, hebben moeilijke jaren achter de rug, maar zien hun omzet langzaam herstellen.
In 2015 was er sprake van een opleving en in 2016 zal de omzet stabiliseren of licht stijgen, zo verwacht ABN Amro. Over de sector bestaan geen echt betrouwbare omzetgegevens. Het aantal winkels blijft overigens dalen. In 2015 sloten veertig zaken de deuren en bleef het aantal winkels net boven de duizend.
Ook AGF Detailhandel Nederland (ADN) ziet de stemming omslaan in de sector. ‘Voedsel is hot’, stelt een woordvoerder. “Als je daar als ondernemer met je assortiment op weet in te spelen, zijn er goede kansen.” Binnen de groentespeciaalzaken is er bovendien een sterke keten in opkomst. Goudreinette opent steeds meer winkels met een aantrekkelijk versassortiment dat ook noten en kaas bevat.
Volgens ABN Amro moeten speciaalzaken wel rekening houden met de concurrentie van verschillende andere spelers. Zo zetten supermarkten steeds meer in op het versassortiment en ambachtelijke producten. Daarnaast zijn er allerlei online aanbieders van gerechten en producten, zoals HelloFresh en Willem & Drees. “Het foodaanbod groeit en de grenzen tussen kanalen vervagen”, aldus de economen.