Bij een steekproef in de belangrijkste supermarkten van Nederland (AH, Aldi, Lidl, Plus en Jumbo) heeft Albert Heijn van elf belangrijke groenteproducten nog acht Nederlandse leveranciers.
Bij Jumbo zijn dat er vijf, net zoveel als Aldi. Lidl en Plus hebben in deze fase van het seizoen nog zes Nederlandse leveranciers voor deze geselecteerde producten.
Het gaat om gangbare groente, waarvan vaak biologische varianten van andere herkomsten zijn. Ook heeft Albert Heijn Nederlandse cherrytomaten in de basisverpakking van 250 gram maar daarnaast ook buitenlandse varianten, zoals grootverpakkingen. Die tellen in deze steekproef niet mee.
Spaans
Met uitzondering van tomaat (los en tros) neemt het Spaanse product nu de ruimtes in de agf-schappen in, blijkt uit een rondgang langs supermarkten. Alleen bij Aldi ligt nog Nederlandse rode paprika, kleine vruchten verpakt per twee voor € 1,49. Albert Heijn heeft nog wel Nederlands stoplicht-paprika. Zowel Aldi, Lidl, Jumbo en Plus hebben Spaanse voor een iets lagere prijs overigens.
Bij komkommer is de omschakeling voltooid. Bij Aldi geeft het prijsbordje weer dat er nog Nederlandse en Spaanse liggen, maar de dozen zijn afkomstig uit Almeria.
Bij courgette en aubergine is er van Nederlandse kassen nog beperkt aandeel. Albert Heijn heeft als enige Nederlandse aubergine voor 79 cent; Plus heeft ook nog als enige Nederlandse courgette voor 65 cent per stuk.
Ook in het zachtfruit zijn de herkomsten vaak over de grens te vinden. Jumbo heeft voor haar zachtfruitassortiment aardbeien van eigen bodem, maar bramen uit België, frambozen uit Portugal en blauwe bessen uit Uruguay. Dat is niet ongebruikelijk in deze fase van het seizoen.