Nepvlees uit de 3D-printer, robots en data, heel veel big data. De agrofoodwereld barst van de innovaties. Een speciaal evenement voor start-ups in Wageningen trekt belangstelling van over de hele wereld.
Grote foodbedrijven moeten blij zijn als ze met een beginnend bedrijfje (start-up) mogen praten, in plaats van andersom. De opmerking van Gill Horsky van de Amerikaanse foodgigant Mondelez tekent de stemming op een tweedaagse conferentie over beginnende agrifoodbedrijven bij Wageningen UR; start-ups zijn gewild.
Artikel gaat verder onder de tweet.
#FANext18 | At last but not least: Tomorrow's heroes in Food & Ag! Nine leading companies pitch their innovative propositions just here at WUR! pic.twitter.com/TPXhVQ8Wh2
— Wageningen U&R (@WUR) 31 mei 2018
Verandering foodwereld
Horsky is directeur innovatie bij de fabrikant van onder meer Orio koekjes en constateert dat de foodwereld afgelopen jaren drastisch is veranderd. De kracht van de giganten zat decennialang in hun schaal en hun sterke merken. Maar nu is de markt versplinterd. Horsky: “Elke consument is tegenwoordig een voedsel expert. Mensen zijn geobsedeerd. Ze maken meer foto’s van hun eten dan van hun kinderen. Pure voedselporno.” Horsky bedoelt dat overigens niet negatief. Het is een teken van deze tijd.
‘De voedselmarkt is gecompliceerd’
Markt gefragmenteerd
Een andere prominente spreker, Ellen de Brabander, hoofd innovatie bij Pepsico in Europa, herkent deze trends. “De tijd van one size fits all is voorbij”, zegt zij. “De voedselmarkt is gecompliceerd en gefragmenteerd. Tientallen jaren zat onze kracht in schaalgrootte, sterke merken en goede logistiek. Maar dat werkt niet meer. Door de versnippering is het veel moeilijker geworden om op wereldschaal nieuwe producten uit te rollen. Dat zie je dus ook amper nog gebeuren.”
Artikel gaat verder onder de tweet.
Ellen de Brabander from @PepsiCo , previous interim CEO of @EIT_Food, on corporate innovation & ways to interact with startups – sustainability is #FANext18 pic.twitter.com/OQ7A6vqM49
— Annick Verween (@AnnickVerween) 31 mei 2018
Langetermijnvisie
Volgens Horsky denken de grote foodbedrijven nu, na een periode van saneringen, weer meer na over de lange termijn. De grote trends zijn daarbij gezondheid, duurzaamheid en persoonlijk voedsel. “Wij hebben Orio, een enorm groot merk, maar met beperkingen. Daar kun je nooit een gezond koekje van maken, en dus moet je anders inspelen op die megatrend van gezond voedsel.” Dus nam het bedrijf recent voor een half miljard dollar Tate’s Bake Shop over, waar dat imago wel aan kleeft.
‘Bedrijven met een omvang van 20 – 40 miljoen dollar zijn interessant’
Opkoop beginnende bedrijven
Grote bedrijven als Pepsico en Mondelez willen altijd groeien. Ze zijn zelf voortdurend bezig met productontwikkeling, maar hebben vaak niet het geduld om succes af te wachten, dus kopen ze liever beginnende bedrijven op. Ze zijn constant op zoek. Pepsico heeft daarbij voorkeur voor bedrijfjes die de opstartfase achter de rug hebben, aldus De Brabander van Pepsico. “Bedrijven met een omvang van 20 – 40 miljoen dollar zijn interessant. Dat zijn geen ‘startups’ maar ‘scale-ups’. Zij hebben de kinderziektes achter de rug en zijn toe aan snelle groei.”
Data centraal
Op het evenement in Wageningen lopen tientallen ondernemers rond die, ofwel in de opstartfase, ofwel in de ‘scale-upfase’ zijn. Op het gebied van food, maar ook gericht op de landbouw zelf. Talloze initiatieven zijn er op het gebied van data en robotica. Zo heeft het Franse bedrijf Sencrop al 100 Nederlandse akkerbouwers bediend met meetpalen die weergegevens vertalen in bruikbare data – die weer integreerbaar zijn in managementsystemen. Het in Nederland opgerichte, maar op het buitenland gerichte bedrijf Agrisim wil boeren bedienen met een totaalpakket voor gewaskeuze én -verzorging á € 50 per hectare. De Nederlandse boer is al goed geïnformeerd, maar Agrisim ziet vooral kansen in Oost-Europa.
Artikel gaat verder onder de tweet.
Officiel @BASF @BASF_FR @UnealCoop et en avant première, @sencrop leader des stations connectées :https://t.co/Vd08N8gMAG … pic.twitter.com/fBHaXAH6Kv
— Sencrop (@sencrop) 11 mei 2018
Plantveredelingstechniek Crispr
Het Nederlandse bedrijfje Hudson River Biotechnology gaat de veelbelovende plantveredelingstechniek Crispr toegankelijk maken voor de landbouw. Als Europa binnenkort de regels hierover verduidelijkt, liggen hier ongekende mogelijkheden. Die lijken er ook te zijn op het gebied van plantaardig namaakvlees. Meerdere initiatieven presenteren zich in Wageningen, waaronder Jet-Eat, dat plantaardig vlees wil maken met 3D-printers. Zij krijgen wellicht concurrentie van de promovendi die in het project Plant Meat Matters werken aan de productie van vlees op basis van peulvruchten, wat we eigenlijk al kennen van de Vegetarische Slager.