Stichting versterking Afzetpositie Producenten van glasgroenten in Nederland STAP zet in 2013 door op het bundelen van de afzet van Nederlandse glasgroente, naar idealiter drie sterke partijen. Dat stelde voorzitter Jan Zegwaard gisteren op de ledenvergadering van LTO Noord Glaskracht.
“Streven naar alle telers onder één hoedje is niet het antwoord”, stelt STAP-voorzitter Jan Zegwaard. “Retailers willen een keuze hebben.”Tegelijk constateert Zegwaard dat retailers steeds meer kiezen voor één hoofdleverancier, in plaats van in te kopen bij meer verschillende partijen.
Dat maakt het samenwerken van telers in grote verbanden alleen maar noodzakelijker. Een open communicatie over wat een goede kwaliteit werkelijk kost is volgens Zegwaard van groot belang. “Sinds we in 2011 zijn gestart zijn we ook benaderd door de retailers. Ze wilden weten wat ons streven voor hun kon betekenen. Een van de zaken die daarbij naar voren kwamen was dat hoe meer zij de inkoopprijs omlaag krijgen, hoe meer de teler op kostprijs en dus op kwaliteit van het product beknibbelt, waarmee de retailer dus zijn eigen verdienmodel ondermijnt.”
De telers in STAP realiseren zich meer en meer dat de teler wel degelijk ook macht in handen heeft. “Zij hebben verse producten nodig en die hebben wij. Toen we nog een veilingklok hadden waar alles voor werd gezet, hebben we nooit nee leren zeggen. Zonder de klok hebben we leren verkopen. Maar als je nee wilt kunnen zeggen, moeten er ook wel alternatieven zijn. Zoals ‘ver-weg’-markten, afzet naar de verwerkende industrie en eventueel product uit de markt nemen. En ook vooraf beter marktonderzoek doen om overaanbod te voorkomen.”
Dergelijke alternatieven kunnen beter gerealiseerd worden door sterke afzetpartijen. Zegwaard ziet achter die drie grote marktpartijen over tien jaar nog zo’n vijftig bedrijven in de glasgroente voor zich. “Bedrijven met meer vestigingen, in binnen- en buitenland, die local-for-local produceren, groter en beter georganiseerd.”