Nasleep coronaherstel en inflatie stuwen mede omzet Greenyard.
Greenyard’s omzet in verse groente en fruit groeit 3,2%, tegen 13% in 2020 en 1,7% in 2021. Dat blijkt uit omzetberichten over het eerste kwartaal van de maanden april tot juli. Na twee jaren waarin het eerste kwartaal door corona-effecten werd bepaald, leidt de normalisatie van de afzet nu nog tot omzetgroei bij vooral bewerkte groente. Wat het effect van de prijsstijgingen in teelt en andere inflatie-effecten zijn, is onduidelijk. Via dochter Bakker Barendrecht belevert Greenyard AH-winkels. Die hechte afzetrelaties leiden ook autonoom tot groei.
Geen lange prijscontracten
Bij het bekendmaken van de jaarcijfers maakte Greenyard eerder nog bekend geen vaste jaar- of seizoensprijzen meer met afnemers af te sluiten omdat het prijsstijgingen uit teelt zo beter opvangt. Prijsstijgingen zijn niet alom, blijkt uit het kwartaalbericht. Bij twee belangrijke importproducten avocado en druiven liggen prijzen nu juist lager door overaanbod. Voor Greenyard is dat niet per se slecht nieuws, maar voor The Fruit Farm is die prijsdruk kwalijker. The Fruit Farm is het productiebedrijf van Hein Deprez, mede-eigenaar en topman van Greenyard.
Over inflatie schrijft Greenyard het volgende: “Binnen de wereldwijde context van verse groenten en fruit is inflatie slechts één van de parameters in de totale prijsstelling, naast onder meer opbrengsten, oogstomstandigheden en beschikbaarheid. Deze factoren samen hebben op bepaalde categorieën minder of zelfs geen impact.”
Omzetgrens van € 5 miljard
Door een forse groei in bewerkte groente (Long Fresh) van 14,2% is de totale omzetgroei afgelopen kwartaal 4,8%. De groei bij bewerkte groente komt door de gedeeltelijke sluiting vorig jaar van horeca door Corona. Nu deze weer open zijn, gaat meer volume die kant op. Met € 195,9 miljoen is de bewerkte tak van Greenyard veel kleiner dan de omzet verse groente en fruit (Fresh). Deze bedroeg in het eerste kwartaal namelijk € 982,3 miljoen.
Greenyard wil binnen drie jaar een jaaromzetgrens van € 5 miljard breken. Daarvoor ligt het op koers, stelt het concern dat circa 75% van de omzet haalt in vaste geïntegreerde ketens bij vooral grote supermarkten. Albert Heijn en Rewe (Duitsland) zijn daarvan twee grote klanten.