De kans is groot dat er volgende week maandag tot en met woensdag geen aanvoer van groenten en fruit uit Spanje mogelijk is. De Spaanse transportsector heeft een staking aangekondigd als de nationale overheid de onterecht geheven belasting op brandstof niet onmiddellijk terug betaalt.
De Spaanse transportsector eist onmiddellijke teruggave van de jaren geheven ‘céntimo sanitario’ (gezondheids-cent), net als ons ‘kwartje van Kok’ een toeslag op de brandstofprijzen. Het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg heeft deze belasting in februari van dit jaar onrechtmatig verklaard omdat hij niet strookt met de Europese regelgeving rond speciale belastingen. De belastingmaatregel werd 12 jaar geleden al ingevoerd. De transportsector eist onmiddellijke teruggave van teveel betaalde belasting sinds 2010. Het zou voor heel Spanje gaan om een bedrag van 2 miljard euro. Hoewel de wettelijke termijn voor belastingteruggave 4 jaar is, verwachten de vertegenwoordigers van de transportsector ook de teruggave van de belasting over de periode van 2002-2009. Daarmee zou nog eens 13 miljard euro gemoeid zijn, aldus Hortoinfo.
De Spaanse overheid heeft tot nu toe nauwelijks bewogen. Door aanvullende administratieve eisen te stellen wordt het transportondernemingen lastig gemaakt de teveel betaalde belasting terug te vorderen.
Verlies van 34 miljoen per dag
Als het conflict komende maandag nog niet is opgelost zullen er tussen 17 en 19 november (en mogelijk langer) geen vrachtwagens meer rijden, dreigt het voltallige Nationale Comité van het Wegtransport. De exportsector van groente en fruit heeft al berekend dat het 34 miljoen euro verlies leidt voor iedere dag dat het in deze tijd niet kan exporteren. Daarbij is uitgegaan van de export van november 2013. Toen werd voor ruim 1,2 miljard kilo aan groenten en fruit geëxporteerd tegen een waarde van ruim 1 miljoen euro. Daarvan was circa 40 procent groente met een waarde van 400 miljoen euro. Hierbij komen nog de verliezen in de keten. Zo zal ook in de pakstations niet gewerkt worden. Valencia zal vermoedelijk het zwaarst getroffen worden door een transportstaking. Vorig jaar exporteerde deze regio voor ruim 31 miljoen aan groente en fruit in november. Almería exporteerde voor 19 miljoen euro en Murcia voor 17,5 miljoen euro, blijkt uit cijfers van Fepex.