De lokale overheid in Andalusië heeft besloten dat handelsorganisaties voortaan verplicht 1,5 euro per ton verkochte aardbeien afdragen aan de aardbeienkoepel Interfresa voor promotie.
Het besluit, gesteund door de Europese GMO-verordening, geldt in eerste instantie voor de komende drie seizoenen. Naast stimulering van de verkoop zullen de promotionele acties vooral gericht zijn op het verbeteren van het imago van de sector in het buitenland, waarbij de focus van promotie is gericht op Engeland en Frankrijk.
Vooral vanuit Frankrijk kreeg de Spaanse aardbeiensector in het verleden kritiek, op bijvoorbeeld de arbeidssituatie van de werknemers en de milieubelasting van de productie. Interfresa gaat een commissie oprichten die zal afstemmen welke acties uitgevoerd zullen gaan worden. Op basis van het volume aardbeien dat het afgelopen seizoen werd verkocht kan de organisatie rekenen op een budget van 338.700 euro.
Interfresa wordt gevormd door vijf organisaties actief in de sector en vertegenwoordigt ruim negentig procent van de sector, zijnde Asaja, COAG Andalusië, Faeca, UPA en Freshuelva. In maart, wanneer het seizoen al ver gevorderd is, zal Interfresa starten met het innen van de bijdragen bij de handelsbedrijven en mogelijk al in april starten met de promotie.
Interfresa verwacht bij haar achterban geen problemen met deze extra heffing, omdat het initiatief hiertoe juist is genomen door haar leden. Het afgelopen seizoen verliep prima voor de aardbeiensector en ook de verwachtingen ten aanzien van het nieuwe seizoen zijn goed, waardoor deze heffing gemakkelijk geaccepteerd wordt door de sector.