Consumenten kopen dit jaar een op de vijf AGF-producten in een actie. In 2015 was dat dat een op de zes.
Dat blijkt uit cijfers van GfK over het eerste kwartaal van 2017. Volgens het vakblad voor supermarkten Distrifood is promotiedruk het deel van de omzet in een assortimentsgroep dat in de aanbieding wordt verkocht.
Bij groente en fruit steeg het percentage van 15,8% naar 21,9%. Het is een trend die in veel productgroepen zichtbaar is. De klant lijkt daarmee prijsbewuster en volgens GfK gaat het vooral om de welgestelde gepensioneerden die actiematig inkopen. Voor bier steeg de promotiedruk in die twee jaar van 30,8% naar circa 38,6%.
Aardbeienalarm
Een agf-manager van een Albert Heijn-winkel herkent de trend, en verwijst naar het aantal acties in de winkel. “Gevoelsmatig zeg ik dat dit is toegenomen. Je hebt naast de acties in de folders ook de interne acties, zoals het aardbeienalarm. Dan wordt het mooi weer en is er veel aanbod. AH geeft dan een aardbeienalarm, dat betekent een actie met een leuk prijsje.”
De promotiedruk stijgt al veel langer, maar de stijging die GfK voor de laatste twee jaar beschrijft laten een snellere groei zien dan de jaren ervoor.
Omzetgroei supers versnelt
GfK meldt – naast de cijfers over promotiedruk – ook een versnelde omzetgroei van supermarkten. In het eerste kwartaal zou de omzetgroei op 6% liggen.