‘Ook groene consument zoekt aanbiedingen biologische groenten’
Na de donkere winterperiode is het licht weer teruggekomen, en loopt de teelt in de kas lekker. De trage teeltduur in de winter van 14 of 15 weken voor de bladgewassen is ondertussen al gehalveerd. Siete Neef van biologisch teeltbedrijf Be-leaf in ’s-Gravenzande: “Alles groeit en bloeit weer.” Dat laatste is uiteraard figuurlijk bedoeld, want bij de geteelde bladgewassen is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze door gaan schieten. “In het voorjaar heb je weinig last van schot, ondanks het licht. Maar straks in mei en juni komt dat gevaar voor schot er wel. Rucola en paksoi moet je dan niet te lang laten staan.”
Meer verwarmen niet rendabel
Van ziektes op plagen heeft het gewas nu absoluut geen problemen. “Tijdens de donkere winterperiode was het vochtiger, en waren de gewassen meeldauwgevoeliger. Vooral de radijs heeft daar wat last van gehad. Maar nu staat alles er perfect bij.”
Met de gehanteerde verwarmingsstrategie waren stookinstellingen redelijk laag, waardoor de vochtigheid in de donkere tijd iets hoger bleef. “Je zou wel iets meer kunnen doen met verwarming, maar dat is te weinig om daar rendement uit te halen.”
In de relatief korte teelten is nauwelijks bestrijding nodig. Vorig jaar hoefde slechts één keer corrigerend ingegrepen te worden met een Spruzit-achtig middel. “En als er toch net een paar luisjes in komen te zitten tegen het einde van een teelt, dan kunnen we die er na de oogst nog met een machine uit wassen. Dat geeft ook een stukje voordeel.”
Rechtstreeks leveren
Net als bij reguliere teelten, bemerkt Neef een tendens dat supermarkten ook in de biologische teelt graag rechtstreeks 1 op 1 met telers in zee gaan. Zelf heeft hij ook twee ketens die rechtsreeks bij hem afnemen. “Je haalt er schakels in de keten tussenuit. Daar heb je als teler ook een beetje prijsvoordeel van. Maar je hebt er ook best het nodige werk van. Als je aan rechtstreekse levering begint zonder daar echt klaar voor te zijn, dan kun je je borst wel nat maken.”
Via handelaren scheelt het wie de tussenhandel doet. “Je hebt oude rotten in het vak die redelijk met de kopers weten om te gaan. Maar er is ook een nieuwe generatie verkopers die het soms ‘even willen maken’, over de ruggen van de telers. Je hoort ook over nu goedkoop leveren, met als argument de hoop dat er dan ook zomers meer gekocht zal blijven worden.”
Ook groene consument bedienen
De prijsvorming volgt vaak meer afgevlakt de tendenzen in de reguliere teelten. “De biosector hobbelt er vaak achteraan.”
Er is een op zich positieve aanbod-vergroting waar te nemen bij de biologische productie. “Bio zie je grootschaliger worden.” Dit vraagt volgens Neef wel de nodige voorzichtigheid om het bestaande imago van de biologische teelt overeind te houden, en niet door prijsdruk een hoge productie als belangrijkste doel te gaan zien. “Wij kiezen er voor om op een kleinschalige manier een redelijke prijs uit de markt te halen, met aandacht voor kwaliteit en smaak.”
Dat wil niet zeggen dat het product altijd voor de hoogste prijs in het schap moet komen te liggen voor bewuste kopers van biologische groenten. Ook volume is belangrijk. “De ‘groene consument’ zoekt ook aanbiedingen. Prijstechnisch moet het ook daar goed voor zijn. Als je de winkelprijs soms eens verlaagt, bijvoorbeeld van 1,99 naar 1,19 euro, dan verkoop je 10 tot 15 keer zo veel.”
Be-leaf probeert zijn slasoortjes zoveel mogelijk verpakt aan te bieden. “Dat geeft toch meerwaarde, al moet je goed naar de extra investeringen voor verpakken kijken. Het geeft ook meerwaarde om naar een supermarkt te kunnen stappen, en vanaf je bedrijf de verpakking te kunnen leveren die zij wensen.”
Bron: Groenten & Fruit actueel – Auteur: Peter Visser