Sensoren kunnen informatie geven over de belasting van de kasconstructie.
De toepassing van sensoren in de kas groeit. Waren ze eerst vooral gericht op metingen van klimaat en watergift, de laatste tijd verschijnen er steeds meer sensoren die gewasreacties meten. Aan de kasconstructie zelf wordt tot nu toe echter nog niet gemeten. TNO is bezig met unieke sensoren die wel informatie geven over diverse aspecten van de kas zelf. Tijdens een Future Trends and Innovations-symposium van AVAG toonde Hans ’t Hart van TNO enkele mogelijkheden.
Reageren op zware hagel
Zo is er een sensor die puntbelastingen kan meten, op een ruit in het kasdek. Daarmee is bijvoorbeeld het effect van een hagelbui te analyseren. ’t Hart demonstreert dit aan de hand van een knikker die hij tegen het glas laat ketsen. Op een monitor is aan de uitslaande grafieklijnen te zien dat de belasting op het glas toeneemt. In de praktijk kan dit gebruikt te worden door een teler een alarm te sturen als de hagel-inslag te heftig begint te worden voor het glas, volgens sterkte-berekeningen. De teler kan dan beslissen om zijn scherm te sluiten, zodat er bij eventuele ruitbreuk geen glas in het gewas komt, of naar eigen keus juist andersom besluiten om het scherm open te laten gaan om schade aan het scherm te voorkomen bij het sneuvelen van ruiten door de hagel.
Sneeuwbelasting meten
Door een sensordraad binnenin een dekroede te verwerken, is te meten hoe ver die roede doorbuigt. Bij zware sneeuwval is dan te analyseren of de sneeuwbelasting binnen de grenzen blijft waarbinnen de kasconstructie dit kan dragen. Zo niet, dan kan een alarm afgegeven worden dat het nu echt nodig is om sneeuw van het dek te gaan stoken om schade aan de kas te voorkomen.
Beveiliging sluiten luchtramen
Een andere sensor bepaalt hoe ver het luchtraam open staat. In de meeste gevallen overbodig, maar het kan veel ellende besparen als door een onvoorziene instelling de luchtramen toch open zijn terwijl er een dekwasser aan het werk gaat.
Doorbuiging kasgoot
Om er zeker van de zijn dat de dekwasser van een loonwerker niet te zwaar is voor de dakconstructie, kan een sensor op de kar de doorbuiging van de kasgoot bepalen. Op dezelfde manier kan met zo’n sensor inzichtelijk gemaakt worden of gewasdraden niet te strak gespannen komen te staan, wat draadbreuk kan voorkomen en daarmee naar beneden vallende planten.