Handel- en afzetorganisaties willen praten met supermarkten en milieu-organisaties over het verwerken van milieu-eisen in nieuwe GlobalGap-eisen.
Het verplichten tot een Milieukeurmerk leidt tot grote nadelen voor teelt en handel, laat het GroentenFruit Huis weten. Donderdag stelden AH en Jumbo een inkoopeis te gaan hanteren voor 2019, waarbij telers minimaal op het niveau van Milieukeur moeten opereren. Dat vindt de sector een stap te ver gaan. Peter Verbaas, directeur voedselveiligheid bij GroentenFruit Huis: “Dat de sector de volgende stap zet in duurzaamheid is op zich toe te juichen, maar we willen dingen slim combineren. Bovendien is Milieukeur de laatste jaren ontwikkeld tot een keurmerk voor een nichemarkt waarin de lat wel heel hoog ligt plus hoge kosten voor certificering. Wij denken dat de milieuwinst groter is bij uniforme certificering via GlobalGap die ook gericht is op de internationale markt. Het is beter als een grote groep telers een stap zet, dan een kleine groep telers een grote stap voor alleen de binnenlandse markt. Bovendien voorkom je met uniforme certificering dat je verschillende productstromen krijgt binnen onze afzetorganisaties met verdere kostenstijgingen in de keten die niet door Greenpeace betaald gaan worden.”
Uitnodiging
Verbaas hoopt dat supermarkten, Greenpeace en Natuur & Milieu verder willen praten over het tegenvoorstel van de sector. “We hebben de afgelopen driekwart jaar ons scheel vergaderd met alle partijen over welke kant wij op wilden met de extra eisen. Deze uitkomst met Milieukeur stond niet bovenaan ons lijstje. We hebben er ook een dubbel gevoel bij omdat het toch chantage is. AH en Jumbo wilden af van de reclamespotjes. We denken bovendien dat een zwarte lijst met middelen weleens een bom kan leggen onder geïntegreerde teelt. Die middelen worden alleen correctief gebruikt en dat heeft Greenpeace heel anders voorgesteld in de media en heeft onterecht onze klanten te schande gezet. Het doet namelijk geen eer aan de inspanningen die al zijn gedaan in de keten.”