Misschien moet het ministerie actief via advertenties duidelijk maken hoeveel supermarkten aan boeren betalen, zodat consumenten mede op basis daarvan hun keuze kunnen maken.
Die suggestie deed landbouwminister Carola Schouten maandagavond 10 september in Zwolle bij een discussie over de nieuwe landbouwvisie.
Discussieavond over landbouwvisie
De minister sloeg aan op de persberichten van de Consumentenbond over het goedkoopste huismerk. Volgens haar moet dan ook de vraag gesteld worden hoeveel een boer aan een product verdient.
Schouten ging uitgebreid in op vragen bij boeren en burgers over de landbouwvisie tijdens een discussieavond, georganiseerd door dagblad Trouw.
Lees verder onder de tweet.
Minister Schouten wil laten zien wat de boer krijgt van het bedrag dat de consument in de winkel afrekent. Een nieuwe landbouwvisie kon rekenen op veel instemming, dat is weleens anders geweest. https://t.co/wIS7HRkGAf
— Trouw (@trouw) 11 september 2018
Advertentieruimte kopen
Schouten zei dat het ministerie desnoods advertentieruimte moet kopen om duidelijk te maken hoeveel van een product echt bij de boer terecht komt. “Dan kan de consument zelf de keuze maken of hij nog het product wil kopen bij de super die weinig aan de boer betaalt of bij de supermarkt die de boer wel de prijs geeft die hij verdient.”
Alleen al de kennis daarover kan een beweging op gang brengen
Kringlooplandbouw
Het ministerie probeert meer inzicht te krijgen in het aandeel van de boer in de prijs die de consument betaalt. “Alleen al de kennis daarover kan een beweging op gang brengen”, zegt de landbouwminister.
De minister maakte duidelijk dat kringlooplandbouw niet een toekomstbeeld is, dat alleen voor boeren en tuinders van belang is. Naast andere ketenpartijen (banken, landbouworganisaties, supermarkten, leveranciers, levensmiddelenindustrie) spelen ook de consumenten een belangrijke rol, zegt de minister.