Brexit levert ondernemers en overheid meer werk op, terwijl de omzetten in volume zijn afgenomen en de kosten stijgen door minder retourvracht.
Tegelijkertijd moeten ondernemers er op berekend zijn dat er nog steeds nieuwe maatregelen worden getroffen die invloed hebben op de export en import vanuit het Verenigd Koninkrijk. Brexit is nog niet af, was de conclusie gistermiddag tijdens een werkbezoek van landbouwminister Carola Schouten en staatssecretaris Alexandra van Huffelen aan het logistieke bedrijf DailyFresh Logistics in Hoek van Holland. Het bedrijf verzendt dagelijks 200 tot 250 trailers naar het Verenigd Koninkrijk. Het gaat om verse groenten en fruit, diepvriesproducten en bloemen en planten.
Administratieve handelingen
Tijdens het werkbezoek werd duidelijk dat de administratieve handelingen die moeten worden verricht bij uitvoer en invoer aanmerkelijk zijn bemoeilijkt. Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat trailers die in de pre-brexitperiode nog geladen terugkwamen, nu leeg de retourtocht aangaan. Dat levert ondernemers extra kosten op, vanwege het ontbreken van een retourvracht.
Complexiteit van logistieke proces toegenomen
Tijdens het werkbezoek werd duidelijk dat de complexiteit van het logistieke proces zo is toegenomen, dat met name transporteurs niet het risico willen lopen dat hun trailers door fouten bij de douane- en exportfaciliteiten in het VK achterblijven. Het bedrijf in Hoek van Holland is in 2017 begonnen met de voorbereidingen voor de brexit. Maar nog steeds komt het bedrijf situaties tegen waarop het antwoord nog moet worden gevonden.
Voorbereidingen Britse kant minder
Vertegenwoordigers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVW) meldden bij het werkbezoek dat de voorbereiding aan de Britse kant minder is geweest. Bijvoorbeeld als het gaat om de elektronische verwerking van export- en gezondheidscertificaten is in het Verenigd Koninkrijk het systeem nog niet helemaal op orde. Tegelijk is er wel zeer regelmatig overleg tussen de Britse en Nederlandse veterinaire en fytosanitaire autoriteiten (Defra en NVWA) en de douanes van beide landen.