Met de toename van het aantal spelers op de online boodschappenmarkt, stijgt de druk op de inkoop.
Ook nieuwe partijen die zeggen een eerlijke prijs te betalen aan teler, acteren scherper, zegt marktadviseur Bernd Feenstra. Van telers ontvangt Feenstra signalen dat het spel verhardt bij partijen die versboxen leveren. “Zij willen van hun dure imago af, stelde een inkoper pas tegen een fruitteler. De inkoper vond een kostprijs plus die hij vroeg voor zijn exclusieve fruit veel te hoog.”
Volgens Feenstra is de strakke focus op prijs niet noodzakelijk. “De consumenten die online foodboxen bestellen zijn daar veel minder gevoelig voor, die willen toegevoegde waarde, zoals speciale groente en vooral gemak.”
De versboxen zoeken ook inkoopsamenwerking in het reguliere handelskanaal, melden andere bronnen. Van nieuwkomer Picnic is bekend dat de inkoop gaat lopen via het kanaal van supermarktketen Boni, aangesloten bij SuperUnie. Hellofresh levert producten van specifieke leveranciers, maar maakt daarbij gebruik van de inkoopexpertise van partijen als Vroegop-Windig en The Greenery.
De omzet van online groeit. In juli 2015 was 2,3 procent van de supermarktomzet online. Hiervan werd 1,9 procent bezorgd en 0,5 procent afgehaald. In augustus 2014 was 1,5 procent van de supermarktomzet online en werd 1,2 procent bezorgd en 0,3 procent afgehaald. Opvallend is dat thuisbezorgen veel sneller groeit dan afhalen. Dat lijkt een bevestiging dat prijs voor online food consumenten minder belangrijk is.