Handelsbedrijf in groente en fruit Scherpenhuizen heeft met € 534 miljoen een enorme omzetgroei doorgemaakt van ruim € 84 miljoen.
Dat blijkt uit het jaarverslag over 2022 van Scherpenhuizen BV dat aan het einde van afgelopen jaar is gepubliceerd. In een toelichting stelt directeur Martin Scherpenhuizen dat de omzet in 2023 in lijn ligt met die in 2022. Met een omzet van € 534,8 miljoen is Scherpenhuizen een van de grootste exportbedrijven in groente en fruit. Het bedrijf is de afgelopen jaren succesvol in het uitbouwen van de omzet. Dat gaat zonder grote risico’s, blijkt uit de beoordeling van de jaarcijfers in het jaarverslag door de accountant. Zo heeft het Eindhovens exportbedrijf een uitgebreide debiteurenfinanciering om risico’s af te dekken.
Kostenstijging
De omzetgroei gaat gepaard met een resultaat na belastingen van € 5,1 miljoen. Dat betekent wel een daling van 50 procent ten opzichte van 2021. Daarmee is de winstmarge op de fors gestegen omzet dus kleiner geworden. Het bedrijf had te maken met kostenstijgingen. Op niveau van de holding gaat het resultaat minder achteruit (van € 8 miljoen naar € 6,5 miljoen).
De omzet van Scherpenhuizen steeg op een aantal buitenlandse markten. Zo werd naar Duitsland € 168,2 miljoen afgezet, een stijging van bijna € 21 miljoen. Ook de afzet naar het Verenigd Koninkrijk steeg fors (van € 85,5 miljoen naar € 101,5 miljoen). Ook Tsjechië en Denemarken zijn groeimarkten voor Scherpenhuizen, blijkt uit het jaaroverzicht.
Verdere groei
De scherpe stijging van de omzet heeft deels te maken met het overnemen van afnemers van het failliete Levarht in 2022. Beide handelsbedrijven hadden stevige samenwerking met afzetorganisatie Oxin Growers. Scherpenhuizen schrijft de omzetstijging toe aan een bredere ontwikkeling in een groeistrategie die al 30 jaar aanhoudt. “Steeds minder bedrijven doen steeds meer volume, dat zie je in alle onderdelen van de keten. Consolidatie is keihard nodig om kostenstijgingen op te vangen en uitdagingen aan te gaan als verduurzaming en energietransitie.”
De omzet over 2023 ligt dus in lijn met 2022, ondanks behoorlijke uitdagingen, zoals het wegvallen van belichte teelt en product uit Spanje, zegt Scherpenhuizen. Voor 2024 voorziet het bedrijf een nieuwe groeifase door het herstel van belichte teelt en grotere volumes die klanten vragen en een nieuwe strategische samenwerking.