Met behulp van de scanner van OneThird die de houdbaarheid voorspelt, kunnen het oogstmoment en de logistiek van groente en fruit worden aangepast. Dat gaat voedselverspilling tegen.
Volgens chief product officer Laurens Drapers wil OneThird met deze tool in 2027 150 miljoen kilo voedselverspilling voorkomen. Het gaat om een optische scanner, die met behulp van infrarood centimeters diep door de producten gaat.
Drapers licht toe: “We maken een digitale vingerafdruk van het verouderingsproces. We hebben ontzettend veel producten gemeten in verschillende rijpheidsstadia en zodoende een enorme database opgebouwd. Daardoor kunnen onze scanners precies aangeven wat de intrinsieke kwaliteit van een bepaald product is. Via algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie kunnen we vervolgens de houdbaarheid tot een dag nauwkeurig voorspellen.”
Teeltsysteem verder verbeteren
Het systeem biedt grote voordelen in de gehele keten, benadrukt Drapers.”Telers krijgen real-time feedback over de kwaliteit. Deze kunnen ze gebruiken om hun teeltsysteem verder te verbeteren.”
Ook voor de distributie is het heel belangrijk om meer te weten over de houdbaarheid. “De kwaliteit van – bijvoorbeeld – aardbeien is heel variabel. Dat heeft onder meer te maken met het seizoen, het weer en de verwerking. Over het algemeen wordt gesteld dat aardbeien zes dagen houdbaar zijn, maar in werkelijkheid fluctueert de houdbaarheid tussen de vier en de twaalf dagen.”
De retail kan ook veel baat hebben bij de sensoren. “Het is natuurlijk ontzettend zonde als een bakje aardbeien na zes dagen uit een winkel wordt gehaald, omdat ze niet meer goed zouden zijn, maar in werkelijkheid acht dagen houdbaar zijn.”
Scanner ook geschikt voor tomaten en blauwe bessen
Inmiddels kunnen de scanners voor vier producten worden gebruikt: avocado’s, tomaten, blauwe bessen en aardbeien. Drapers: “Dit jaar breiden we uit naar nog tien producten, waaronder mango ‘s, kiwi ‘s, druiven en rood fruit. We hebben deze producten gekozen op basis van de voedselverspillingsgetallen. We willen de grootste bronnen van voedselverspilling aanpakken, om de meeste impact te maken.”
Dat sluit naadloos aan bij de missie van het bedrijf. “We heten OneThird, omdat een derde van al het voedsel op de wereld wordt verspild. Bijna de helft daarvan is groente en fruit. Een belangrijke oorzaak is dat men niet weet wat de intrinsieke kwaliteit en de houdbaarheid van diverse producten is. Dat is precies wat wij kunnen voorspellen. Wij kunnen ervoor zorgen dat het juiste product op het juiste moment op de juiste plek komt.”
Lees het hele interview met Lars Drapers van OneThird op FoodAgribusiness.nl