Individuele telers met nieuwe producten zouden de groentenspeciaalzaken moeten kunnen gebruiken als springplank, maar dat is in de praktijk lastig.
Pogingen om die springplank te creeëren zijn tot dusver niet gelukt, stelt Mark Heemskerk, directeur van koepel ADN van speciaalzaken en het marketingplatform AGF-servicepunt. “We krijgen regelmatig telefoontjes van telers die interessante producten hebben, maar we kunnen met ons servicepunt niet opleggen aan de speciaalzaken dat ze de producten afnemen. Telers moeten hun afzet kunnen veiligstellen. Dat lukt dus nog niet.”
Heemskerk zei op de AGF Detailbeurs in Houten dat zijn organisatie graag zo’n springplank zou willen zijn, maar pogingen zijn tot dusver niet geslaagd. In 2012 stond een groepje groothandelaren op de AGF Detailbeurs om landelijk acties van speciaalzaken te ondersteunen. Dit jaar lijkt dat initiatief mislukt. “Het blijkt lastig op landelijk niveau zo’n rol te spelen. Daar staat tegenover dat we op lokaal niveau individuele groothandelaren wel enthousiast weten te krijgen voor dergelijke acties.”
Met The Greenery heeft het servicepunt overigens wel de samenwerking aangetrokken en lijkt het speciaalzakenkanaal wel meer te zullen worden gebruikt als springplank van nieuwe producten, zoals de Picobello-tomaat. Voor nieuwe producten krijgen speciaalzaken een tijdelijke exclusiviteit. The Greenery gebruikt de instore communicatie en websites van de speciaalzaken voor de promotie.
In de praktijk blijken individuele groentenboeren wel de weg naar regionale telers te vinden. De Beste Groentenman van 2013 Roland Weijts bijvoorbeeld haalt de meeste tomaten bij één teler in Limburg. De Beste Groentenman van 2012 Landwaart uit Maartensdijk doet voor een groep speciaalzaken hetzelfde.