Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

‘Samenwerken prima, maar alleen verticaal…’

Korting, discount en uitverkoop zijn de mistroostige mantra van de retail geworden. Waarom? Angst... Terwijl er genoeg voorbeelden zijn van telers en retailers die op andere manieren renderen dan met de laagste prijs.

Korting, discount en uitverkoop zijn de mistroostige mantra van de retail geworden. Waarom? Angst… Terwijl er genoeg voorbeelden zijn van telers en retailers die op andere manieren renderen dan met de laagste prijs.

Onlangs was ik een van de sprekers over directe verkoop op een informatiedag in Ommeren. Ik begon mijn presentatie als volgt: ‘Het businessmodel van AgriFood-bedrijven is meestal gericht op de volgende vraag: Hoe kan ik mijn productie verhogen? Europese supermarkten worstelen ook maar met één vraag: Hoe ga ik om met de stijgende populariteit van discounters? Net als in de tuinbouwketen kijken supermarkten daarbij meer naar de concurrent dan naar de consument. Als ­iedereen dezelfde truc gebruikt, betekent dit dat niemand wint. Er kan er tenslotte maar één de laagste kostprijs hebben. Is het niet beter om het huidige assortiment basisproducten te vernieuwen in plaats van verder in prijs te verlagen? Bij hisBe’s supermarket in Brighton zijn de consumenten- en telersprijs transparant zichtbaar boven het schap. In Duitsland verhuurt de Rewe in Hessen schapruimte aan Landmarkt, “der Vereinigung der Hessischen Direktvermarkter”. Bij Whole Foods Market hebben ze het ratingsysteem “Good”, “Better” en “Best” geïntroduceerd, waarbij niet over de prijs wordt gesproken.’

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers