Doorgaan naar artikel

Rotproducten

Beetje vreemd maar waar, mijn man bracht een bosje rozen voor me mee.

Geen knappe bos Nederlandse rozen, nee, want dat was niet vreemd geweest. Maar hij  bracht me twintig rozen uit Afrika. Niet iedereen zou dat meteen zien, maar wij natuurlijk wel. De rozen waren fel oranje en zeker 60 cm. Niet overduidelijk Afrikaans dus, maar toen ik ze afsneed en op water zette, zag ik aan het blad dat ze het tijdens het transport zwaar te verduren hadden gehad. De onderkant van de stelen waren al een beetje bruin. Dus ik sneed ze een paar centimeter af en ik zette ze in water met snijbloemenvoedsel in een schone vaas. Evengoed viel na twee dagen de ene na de andere knop om. Geen knop kwam uit, geen tak overleefde. Wat een tegenvaller! Als ik een gewone consument was, kocht ik nooit meer rozen.

Waarom vertel ik jullie, groentekwekers, dit? Omdat ik in dezelfde week vergelijkbare ervaringen had met fruit. De peren en de appelen die ik vorige week bij Deen kocht, waren net zo teleurstellend als dat bosje rozen. De appelen, Junami nota bene, waren allemaal melig en gekneusd. De peren, Doyenne du Comice, werden slecht rijp, maar degenen die na een aantal dagen wat zachter waren, bleken van binnen bijna helemaal bruin geworden. Ik heb nog overwogen om er voor terug te gaan naar de Deen, maar om één of andere reden is me dat gewoon te veel gedoe. Ik heb bijvoorbeeld de bon niet meer en de verrotte peren liggen, na het doorsnijden, allemaal al in de groencontainer. De paarden vonden de melige appelen gelukkig wel lekker.

Wat leert een doorsnee consument hiervan? Dat externe kwaliteit niets zegt over de interne kwaliteit. Dat zo’n leuk stickertje Junami niets zegt over de kwaliteit. En dat peer, maar dat wist ik al, een lastig product is. En ik persoonlijk baal echt heel erg van zulke ervaringen. Want die hebben er onder andere voor gezorgd dat de Nederlandse rozenkwekers het zo moeilijk hebben. En die zorgen ervoor dat de Nederlandse groente- en fruitkwekers niet krijgen wat ze verdienen. En dat is de schuld van de retail.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin