Groente en fruit komen gunstig uit Duits onderzoek naar verborgen maatschappelijke kosten in opdracht van retailer Rewe.
Het Duitse retailbedrijf Rewe heeft de universiteit van Augsburg de verborgen ecologische en sociale meerkosten laten berekenen van een aantal voedselproducten. Zo wil Rewe de zogeheten true costs van producten in zijn winkels kunnen presenteren, en dat doet het bedrijf sinds 1 september ook al in de Berlijnse vestiging van Rewe’s supermarktformule Penny.
Appel scoort het voordeligst. Biologische appels worden slechts 4% duurder als de nu nog verborgen blijvende maatschappelijke kosten er wel bij worden gerekend. Gangbare appels worden 8% duurder. Ook tomaten doen het goed: gangbare tomaten krijgen een plus van 12%, biologische van 5%.
Dierlijke producten veel duurder
Met name dierlijke producten worden volgens de berekeningen van de Augsburgse onderzoekers echter fors duurder. Gangbaar vlees wordt, met een plus van 173% bovenop de winkelprijs van nu, bijna drie keer zo duur. Biologisch vlees krijgt een plus van 126%. Voor melk is dat bij gangbaar en biologisch respectievelijk 122 en 69%, voor kaas 88 en 33%.
Tobias Gaugler van de Universiteit van Augsburg zegt blij te zijn dat deze discussie nu niet alleen in wetenschappelijke kring gevoerd wordt, maar ook naar de wereld van de consument. “De huidige detailhandelsprijzen voor voedsel weerspiegelen niet of onvoldoende de kosten van alle milieueffecten van bijvoorbeeld stikstof, broeikasgassen en energieopwekking. Ik ben erg benieuwd of de dubbele prijsstelling een sturende werking heeft.”
Consument bewuster laten kiezen
Door de true costs zichtbaar te maken, hoopt Rewe te kunnen bijdragen aan een prijsstelling die de maatschappelijke kosten van producten beter weerspiegelt en de consument een bewustere keuze kan laten maken. Als de reacties in het filiaal in Berlijn positief zijn, wil het concern het initiatief uitbreiden naar meer winkels. Ook het aantal producten waarvan de true costs worden vermeld zal dan mogelijk verder worden opgevoerd, zegt directielid Stefan Magel. “Aan de kassa betalen onze klanten natuurlijk de verkoopprijs zonder true costs”, zo laat hij niet na te benadrukken.