Gratis de online bestelde boodschappen bij klanten thuis brengen, dat is geen houdbaar business model. Dat stelt topman Jef Colruyt van de gelijknamige Belgische supermarktketen.
Anders dan rivalen zoals HelloFresh en Bol.com kiest Colruyt niet voor thuislevering van levensmiddelen, maar voor een model van afhaalpunten in de winkels. Collect&Go, dat zijn online bestellingen die voor de klant worden klaargezet, lijkt CEO Jef Colruyt de meest duurzame aanpak, aldus Vilt.be.
Hello Fresh drijft op risicokapitaal
Het feit dat de grote spelers in de markt – maaltijdboxenleverancier Hello Fresh en Ahold-bedrijf Bol.com – op de markt van online vers voedsel geld moeten toeleggen, is voor Colruyt voorlopig bewijs genoeg. “Doe me een plezier en ga eens op zoek naar iemand die er wel in slaagt met dat model in de foodretail zijn brood te verdienen. Ik zou het graag lezen. Er is daar nu een strijd aan de gang waar met heel veel risicokapitaal volop wordt geïnvesteerd in naamsbekendheid. De rendabiliteit blijft helemaal achterwege.”