De supermarkten zijn aan zet om het plasticverbruik te verminderen. Door het Plastic Pact staan ze open voor iedereen met goede ideeën.
“Ik wil wel minder plastic, maar de retail wil het zo geleverd krijgen. En de klant is koning.” Een herkenbare verzuchting van een tuinder gisteren op het congres Ondernemen in de Tuinbouw: Vers Verpakt?. Slotsprekers Daan van Empel van GroentenFruit Huis en Rob Verhagen van Oerlemans Plastic en Packaging zien in de door de retail ondertekende Plastic Pact echter een positieve situatie ontstaan.
“Ze moeten nu wel gaan bewegen om de doelstellingen uit dat pact te halen, de hoeveelheid plastic te verminderen en recycling en recycleerbaarheid te vergroten.”
Verhagen weet als plasticproducent heel goed dat in verschillende Europese landen dat net anders wordt opgepakt. Eenvoudig is het dus voor telers en hun coöperaties zeker niet om zomaar hét ei van Columbus uit de hoge hoed te toveren.
Rivieren van plastic
Hoe nodig dat wel is, maakte openingsspreker Harmen Spek de in Woerden verzamelde tuinders en andere tuinbouwprofessionals duidelijk. De beelden van rivieren van plastic in Manilla, met plastic vervuilde stranden op Bali, door plastic gestorven albatrossen midden op de Stille Oceaan en bezweken koeien in India, zijn misschien bekend. Maar zo op een rijtje, aangevuld met wat er ook bij ons door de Maas drijft, dat zette de toon.
Beslisboom en Afvalfonds
Goed daarom om te horen dat telers en supers en hun organisaties GroentenFruit Huis en CBL om tafel zitten om een gezamenlijke Beslisboom Verpakkingen op te zetten om systematisch te kunnen bepalen wat voor verpakkingen om welke redenen wel en niet slim zijn. En een Afvalfonds Verpakkingen op te zetten als bijdrage tegen verpakkingen in het milieu.
Lees verder onder de foto‘s
Te waardevol om weg te gooien
Want als één ding duidelijk wordt, is het dat bij de berekening van een zogenaamde Life Cycle Assessment van verschillende verpakkingen er tot nu toe te weinig aandacht was voor de afvalfase. Ook daar gloort volgens Verhagen hoop: retailers realiseren zich meer en meer dat plastic te waardevol is om weg te gooien. Niet alleen omdat storten onvermijdelijk duurder wordt nu bijvoorbeeld China de grenzen gesloten heeft voor ons plastic afval. Maar ook omdat recycling geld kan gaan opleveren voor wie daar, zoals Lidl en Kaufland, een actieve rol in pakt.