Doorgaan naar artikel

REO ziet groei contractverkoop en heeft nieuwe strategie

De Belgische REO Veiling haalde in 2022 voor het eerst bijna de helft van de omzet uit contractverkoop. De veiling gaat zichzelf ‘opnieuw uitvinden’ na het afketsen van een fusie met Hoogstraten.

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2022. REO Veiling zag dat binnen haar afzet de contractverkopen aan een opmars bezig zijn. Werd in 2015 nog 27 procent van de omzet gehaald in contractverkopen en 72 procent uit de veiling (blokverkopen), in 2022 was het aandeel contractverkopen 47 procent en blokverkopen 52 procent.

In België is bovendien geruisloos een grote commerciële wijziging doorgevoerd. Veel bemiddelingscontracten, voor bijvoorbeeld één seizoen, worden niet meer landelijk afgesloten in de koepel LAVA. De veilingen sluiten deze contracten sinds oktober vorig jaar zelf af.

Minder buitenlandse klanten

In het jaarverslag doet REO Veiling uitvoerig verslag van verkoopcijfers. Zo is het aantal buitenlandse kopers gedaald in 2022. Van grote buitenlandse kopers waren er 47 in 2022, in 2021 waren dat er 52. Bij middelgrote kopers en kleinere buitenlandse kopers was er ook een daling. Daardoor ging 42 procent van het product naar het buitenland. In 2019 was dat nog 50 procent.

Frankrijk is de grootste afzetmarkt, waar 20 procent van de jaaromzet belandt (was 24 procent in 2019). Duitsland was in 2022 goed voor 11 procent van de omzet. Nederland staat met 3 procent ook in de top-3 bestemmingen.

Bijzonder lastig jaar

Voorzitter Rita Demaré beschrijft een zeer uitdagend jaar in 2022, waarin de fusie met Hoogstraten niet door ging, kostenstijgingen werden geslikt en droogte en hitte werden weerstaan. Ook koos een aantal telers voor graan of andere teelten door de marktontwikkelingen na de oorlog in Oekraïne. Toch leidde dat in 2022 nog tot een (bijna) recordomzet van € 218 miljoen. De winst voor belastingen steeg fors naar € 2,29 miljoen (was € 0,96 miljoen in 2021). Ook na belastingen bleef er veel van de winst over. De te bestemmen winst van € 2,59 miljoen was twee keer zo hoog als in 2021.

REO gaat zich opnieuw uitvinden

REO Veiling heeft 2600 leden, waarvan een derde actieve bedrijven. Met deze bedrijven gaat REO een nieuwe langetermijnstrategie ontwerpen. Dat moet REO de toekomst in loodsen. Demaré: “De Vlaamse land- en tuinbouw heeft zich in de naoorlogse periode reeds een aantal keren heruitgevonden. Hetzelfde voor onze veiling die in 2022 80 jaar bestond. Waarom zou dit nu niet lukken?”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin