De REO Veiling in Roeselare heeft in circa acht jaar de verkoop van komkommers bijna verdubbeld.
Er is vraag naar Belgische komkommers, stelt Rik Decadt, directeur productie van de veiling in West-Vlaanderen. Nederlandse komkommertelers hebben zich nooit gemeld bij REO. “Dan passeren ze eerst BelOrta”, aldus de directeur die dit jaar nog een beperkte groei verwacht na een aantal jaar van schoksgewijze toename van de komkommerafzet.
Met 35 miljoen stuks in 2017 heeft REO circa 20% van de Belgische komkommerafzet in handen. Het is het op zeven na grootste veilproduct op de veiling in Roesselare. De groei van de afzet ging gepaard met een bijna verdubbeling van de komkommerproductie in West-Vlaanderen. De beperkte groeiverwachting voor komkommer bij REO dit jaar is het gevolg van de uitbreiding bij een van de leden medio 2017. Dat jaar bedroeg de middenprijskomkommer bij REO circa € 0,23 per stuk tegen bijna € 0,35 in 2016.
Belgisch product
Decadt stelt dat kopers bij REO aankloppen in hun zoektocht naar Belgisch product. “Grote spelers in de supermarktwereld willen Belgisch product.” Ondanks die vraag blijft de weekverkoop in contracten nog achter bij dagverkoop. Ook komend jaar is dat het geval. Vrijdag start formeel de komkommerverkoop bij de veiling, zes dagen later dan 2017.
REO-omzet daalde licht
De REO-omzet bedroeg circa € 175 miljoen. Dat is ruim een procent lager in vergelijking met 2016. De aanvoer daalde vrijwel even snel. Prei en tomaat blijven de grootste producten, elk goed voor een omzet van € 30 miljoen. Aardbeien zijn nu het derde product op de REO Veiling, gevolgd door champignons, witloof en serresla.
Door de moeilijke afzet van komkommers in het voorbije jaar en de sterke afzet van courgettes in het najaar, steeg de omzet van courgettes tot boven die van komkommers.