REO Veiling laat over de eerste vier maanden een stabiele omzet zien, met veel schommelingen in aanvoer in prijs.
De omzet bedraagt € 58 miljoen, ongeveer gelijk aan het eerste kwartaal in 2019. Dit jaar was de aanvoer van trostomaten en komkommer fors hoger bij REO. Aardbei, tomatenspecialties en witlof waren fors duurder. Dat zijn factoren die het flinke omzetverlies op prei ten opzichte van 2019 compenseerde.
Prei-omzet lager
Het grootste product in de eerste vier maanden is prei, maar door een prijsdaling van € 0,62 naar € 0,39 verloor de afzet € 7,3 miljoen. Hogere prijs bij witlof (€ 1,17 ten opzichte van € 0,65 in 2019) zorgde voor een omzetstijging van € 3,5 miljoen, ondanks een daling van de aanvoer bij dit product.
Meer trostomaten aangevoerd
Ten opzichte van andere producten is bij trostomaten de aanvoerstijging het grootst in de eerste vier maanden. Op dit segment groeit REO Veiling het sterkst met een aanvoer van 5,4 miljoen kilo tegenover 1,4 miljoen kilo vorig jaar.
De aanvoer komkommer steeg in de eerste vier maanden van 7 miljoen naar 8,8 miljoen stuks. De prijsdruk, mede door de coronacrisis, was in de eerste vier maanden niet zo zichtbaar. Die trad vooral op in mei en juni. De middenprijs van € 0,25 was € 0,04 lager dan in 2019.