Bij Duitse supermarkten en klanten is minder aandacht voor regionaal Duits product. Ook de meerwaarde staat onder druk.
Uit cijfers van het Duitse marktonderzoeksbureau AMI blijkt dat supermarkten in hun advertenties minder aandacht besteden aan regionale merken. In 2018 draaide 38 procent van de reclames voor groente en fruit om regionale merken. Dat daalde naar 28 en 25 procent in de laatste twee jaar (2021 en 2022). Sla en tomaten hebben vaker een regiomerk in reclames (meer dan veertig procent). Voor appel is dat percentage bijvoorbeeld slechts 17 procent. Supermarkten leggen duidelijk meer nadruk in reclames op scherpe prijzen om aan te haken bij de koopkrachtdaling van hun klanten. Een beperking bij deze cijfers is wel dat het lastig is een definitie te geven van regioproduct, stelt AMI.
Prijsvoordeel niet altijd aanwezig
Ook het prijsvoordeel van Duitse regionale merken staat onder druk. Bijvoorbeeld bij tomaten. In 2019 werd voor Duits product met een regionaal merk € 5,95 per kilo betaald tegen € 4,67 voor Duitse tomaten zonder regiokeurmerk. In 2022 lagen beide prijzen op vrijwel hetzelfde niveau van € 5,52 en € 5,54 per kilo.
AMI toonde op het Deutsche Obst und Gemüse Kongress in Dusseldorf afgelopen week ook cijfers over zelfvoorzieningsgraad bij groente en fruit. Dat is het aandeel dat Duitse telers produceren in de consumptie in Duitsland. Hier zijn ontwikkelingen niet eenduidig. Bij bosbessen is de zelfvoorzieningsgraad gedaald van 60 procent in 2010 naar 18 procent in 2022. Dat komt vooral door de scherpe groei van de consumptie, waardoor meer import nodig was.
Groei in aandeel
Bij tomaten is de zelfvoorzieningsgraad opgelopen van 11,4 procent naar 16,8 procent, door meer eigen teelt. Bij aardbeien is het aandeel van de eigen teelt 55 procent. Over een langere periode bezien is dat een stijging, maar wel met een piek in 2015 van 68 procent. In het Duitse aardbeienseizoen is vanaf week 24 eigenlijk geen prijsverschil meer meetbaar tussen Duits product en import. De onderzoekers van AMI schrijven dat toe aan het ontbreken van kwaliteitsverschillen vanaf dat moment. Voor alle fruit opgeteld is het aandeel Duits product in de consumptie al enkele jaren stabiel op circa 14 procent.